|
مهندسی عمران امیرکبیر، جلد ۵۳، شماره ۱، صفحات ۲۴۷-۲۶۰
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی اثر پارامترهای زلزله نزدیک گسل بر پاسخ پلهای رمپی دارای قوس افقی |
|
چکیده فارسی مقاله |
جهت طراحی سیستمهای حملونقل ایمن، شناخت کامل از رفتار پیچیده پلها تحت زمینلرزه امری اجتنابناپذیر است. زمینلرزههای گذشته نشان دادند که پلهای دارای قوس افقی به دلیل نامنظمی هندسی بسیار متأثر از زمینلرزهها، بهویژه در حوزه نزدیک گسل میباشند. تحقیقات پیشین نشان دادند که سه پارامتر بزرگا، PGV و Tp تأثیرگذارترین پارامترهای زلزله نزدیک گسل میباشند. در این تحقیق با ساخت یک مدل نرمافزاری صحتسنجی شده بهوسیله آزمون میدانی و با بررسی دو پل دارای قوس افقی تلاش شد تأثیر پارامترهای زلزله نزدیک گسل بر پاسخ این نوع از پلها به دست آید. جهت تحلیل تاریخچه زمانی سه دسته رکورد نزدیک گسل بدست آمد که در هر یک از آنها دو پارامتر از بزرگا، PGV و Tp تقریباً ثابت باقیماند تا تأثیر پارامتر سوم را بتوان در نتایج مشاهده نمود. نتایج نشان داد که تغییر پارامتر PGV بیشترین تأثیر را بر پاسخ این نوع از پلها خواهد داشت. با افزایش طول پل و به عبارت دیگر دوره تناوب پل، تأثیر پارامتر Tp بر پاسخ بدست آمده افزایش مییابد. چنانچه تفاوت حداکثر تغییر مکان ابتدا و انتهای عرشه به عنوان معیاری جهت ارزیابی پتانسیل دوران عرشه درنظر گرفته شود، افزایش طول پل و قرارگیری در حوزه نزدیک گسل میتوانند سبب افزایش پاسخ دوران عرشه به ترتیب تا 37/2 و 47/2 برابر شوند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
زلزله نزدیک گسل، پل دارای قوس افقی، دوران عرشه، آزمون میدانی پل، |
|
عنوان انگلیسی |
Investigating the Effect of Near-Fault Earthquake Parameters on the Behavior of Horizontally Curved Bridges |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
To design safe transportation systems, it is unavoidable to completely recognize the complicated behaviors of bridges under an earthquake. The past earthquakes showed that horizontally curved bridges are highly affected by earthquakes, especially near-fault earthquakes, due to irregular geometry. The previous studies indicated that magnitude; PGV and Tp < /sub> have been the most effective near-fault-earthquake parameters. In the present study, attempts were made to determine the effect of these parameters on such bridges using a verified software model by a field test and analyzing two horizontally curved bridges. Three suites of near-fault records were used to conduct time-history analysis with three parameters, namely magnitude, PGV, and Tp < /sub>. In each suite, two of these parameters are almost constant, and the third parameter is variable to observe its effect on the result. The results indicated that the change in PGV has the most significant effect on the behaviors of such bridges. Also, the effect of Tp < /sub> increases in longer bridges. If the difference between the lateral displacement of two ends of the deck is considered as criteria for assessing the potential of deck rotation, increasing in bridge length and being in a near-fault area can lead to an increase in bridge deck rotation behavior up to 2.37 and 2.47 times, respectively. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
زلزله نزدیک گسل, پل دارای قوس افقی, دوران عرشه, آزمون میدانی پل |
|
نویسندگان مقاله |
سجاد حیدری | دانشجوی مهندسی زلزله، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
محسن گرامی | دانشگاه سمنان
|
|
نشانی اینترنتی |
https://ceej.aut.ac.ir/article_3025_8f2af6fb4400e517055e224b39428ab2.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|