مهندسی عمران امیرکبیر، جلد ۵۳، شماره ۱، صفحات ۲۰۱-۲۱۲

عنوان فارسی بررسی تأثیر اولویت‌دهی فعال غیرمشروط به حمل‌ونقل همگانی در زمان‌بندی چراغ راهنمایی با شبیه سازی
چکیده فارسی مقاله گرایش مسافران به حمل­ونقل عمومی می ­تواند باعث کاهش استفاده از خودرو در شهرها شود و کاهش ترافیک، کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا را به دنبال داشته ­باشد. اولویت­دهی به حمل­ونقل همگانی در تقاطع­ های چراغ­دار شلوغ به کاهش تأخیر ناشی از ترافیک و برخورد با چراغ قرمز در این تقاطع­ها کمک می­ کند و باعث افزایش اطمینان ­پذیری این سامانه می ­شود. در این مقاله، روشی برای اولویت­ دهی فعال به حمل­ونقل همگانی در یک تقاطع شامل اتوبوس­ های عادی و خط­ ویژه اتوبوس ­های تندرو (BRT) ارائه شده است. اهداف مورد توجه شامل کاهش تأخیر مسافران اتوبوس، افزایش قابلیت اعتماد سامانه حمل­ونقل همگانی و کاهش تأثیر منفی بر خودروهای شخصی است. امکان اجرای TSP در یک تقاطع برای هر رویکرد در هر لحظه، بر اساس میزان تأخیر مسافران اتوبوس عبورکننده از تقاطع تعیین شد و با استفاده از ضرایب جداگانه برای وزن­دهی به اتوبوس‌های عادی، اتوبوس‌های تندرو و خودروهای شخصی، تأثیر حضور اتوبوس و حجم تردد خودرو در هر رویکرد بصورت کمّی در نظر گرفته شد. برای افزایش مزایای مسافرین، یازده حالت مختلف از رسیدن اتوبوس به تقاطع بررسی شد. با نوشتن الگوریتم متناسب، تقاطع سهروردی در شهر اصفهان در نرم‌افزار VISSIM شبیه­ سازی شد. نتایج نشان می‌دهد تأخیر مسافران سامانه تندرو حدود 65 درصد و مسافران اتوبوس عادی حدود 7 درصد کاهش یافته است. همچنین زمان سفر اتوبوس تندرو در این تقاطع 37 درصد و این مقدار برای اتوبوس عادی 11 درصد کاهش می­ یابد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله VISSIM، TSP، حمل‌ونقل همگانی، سامانه اتوبوس تندرو، شبیه‌سازی،

عنوان انگلیسی Evaluation of the Impacts of Unconditional Active Transit Signal Priority in VISSIM, Case Study: A Corridor in Isfahan
چکیده انگلیسی مقاله The implementation of the priority system for transit at signalized intersections with high traffic volumes will help reduce transit delays and red lights stop at these intersections. In this paper, we propose an unconditional active signal priority control method for the public transportation system, which includes regular buses and a Bus Rapid Transit. we examined 11 different modes of bus availability at the intersection, based on the estimated time of transit arrival. Reduce transit delays at the intersection, increase the convenience and reliability of public transportation, increase the total intersection efficiency and reduce the negative impact on personal vehicles are also considered. Finally, a simulation model was conducted by VISSIM by writing an algorithm modeling in VisVAP for the Keshavarzi-Daneshgah corridor with BRT and regular bus in Isfahan City, Iran. the results showed that, due to the implementation of this method, BRT passengers' delay decreased by an average of 65% and decrease regular bus passengers' delay by an average of 7% compared to existing signal control scenarios.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله VISSIM, TSP, حمل‌ونقل همگانی, سامانه اتوبوس تندرو, شبیه‌سازی

نویسندگان مقاله علیرضا غفاری |
دانشگاه صنعتی اصفهان،اصفهان،ایران

میثم اکبرزاده |
دانشکده مهندسی حمل و نقل، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایران


نشانی اینترنتی https://ceej.aut.ac.ir/article_3460_65659d7f41e75c77ec700ccaa0857b56.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات