مهندسی عمران امیرکبیر، جلد ۵۳، شماره ۲، صفحات ۷۶۷-۷۸۴

عنوان فارسی ارزیابی تاثیر الیاف ماکروسینتتیک بر ضخامت و شاخص هزینه‌ی ساخت روسازی‌های بتنی درزدار با در نظر گرفتن اثر مقاومت خمشی پس از ترک خوردگی
چکیده فارسی مقاله در نظر گرفتن اثر مقاومت پس از ترک‌خوردگی و هزینه‌ی ساخت روسازی در طراحی ضخامت روسازی‌های بتنی درزدار، منجر به طراحی موثر‌تر و اقتصادی‌تر روسازی می‌گردد. بدین جهت این تحقیق به ارزیابی اثر افزودن الیاف ماکروسینتتیک بر ضخامت و هزینه‌ی ساخت روسازی‌های بتنی درزدار، با در نظر گرفتن اثر مقاومت خمشی پس از ترک‌خوردگی بتن می‌پردازد. اثر الیاف ماکرو از جنس پلی‌پروپیلن در مقادیر 0، 1، 2 و 3 کیلوگرم بر مترمکعب بر تغییرات ضخامت و شاخص هزینه‌ی ساخت روسازی‌های بتنی درزدار، با در نظر گرفتن مدول گسیختگی و نسبت مقاومت خمشی معادل هر طرح اختلاط در طراحی ضخامت روسازی، بررسی گردید. مشاهده شد که افزودن الیاف ماکرو، باعث کاهش ضخامت روسازی بتنی درزدار تا میزان 25 درصد گردید. بیشترین نرخ کاهش ضخامت روسازی در مقدار مصرف الیاف 0 تا 1 کیلوگرم اتفاق افتاده، و با افزودن بیشتر الیاف، کاهش ضخامت چشمگیر بیشتری رخ نداد. افزودن الیاف، باعث افزایش شاخص هزینه‌ی ساخت روسازی تا میزان 57 درصد شد. مصرف الیاف ماکروسینتتیک تا مقدار 1 کیلوگرم بر متر مکعب، باعث ایجاد کمترین نرخ رشد شاخص هزینه روسازی، نسبت به مقادیر مصرف دیگر گردید. نتیجه شد که با در نظر گرفتن شدت رشد شاخص هزینه‌ی روسازی، می‌توان مقدار مصرف بهینه‌ی الیاف ماکروسینتتیک را جهت کاهش اقتصادی ضخامت روسازی تعیین کرد که در این تحقیق، به مقدار 1 کیلوگرم بر متر مکعب به‌دست آمد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روسازی‌های بتنی درزدار، الیاف ماکروسینتتیک، ضخامت روسازی، شاخص هزینه‌ی ساخت، مقاومت خمشی پس از ترک‌خوردگی،

عنوان انگلیسی Evaluation of the Effect of Macro-Synthetic Fibers on Thickness and Cost Index of Jointed Concrete Pavements Considering the Impact of Post-Cracking Flexural Strength
چکیده انگلیسی مقاله Considering the effect of post-cracking strength and the cost of pavement construction in designing the thickness of jointed concrete pavements lead to more effective and economical pavement design. Therefore, this study evaluates the effect of the addition of macro-synthetic fibers on the thickness and construction cost of jointed concrete pavements, considering the impact of post-cracking flexural strength. The effect of polypropylene macro fibers in the amounts of 0, 1, 2, and 3 kg/m3 on changes of thickness and construction cost index of jointed concrete pavements was studied considering the modulus of rupture and equivalent flexural strength ratio of each mix design in pavement thickness design. It was observed that the addition of macro fibers reduced the thickness of jointed concrete pavement up to 25%. The highest pavement thickness reduction occurred in fiber consumption from 0 to 1 kg/m3. With the addition of more fibers, no more significant decrease in thickness occurred. The addition of fibers increased the cost index of pavement construction up to 57%. Using macro-synthetic fibers up to 1 kg/m3 caused the lowest pavement cost index's growth rate compared to other consumption contents. It was concluded that the optimal amount of macro-synthetic fibers could be determined for economic reduction of the pavement thickness by considering the growth rate of the pavement cost index, which in this study was obtained at the content of 1 kg/m3.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله روسازی‌های بتنی درزدار, الیاف ماکروسینتتیک, ضخامت روسازی, شاخص هزینه‌ی ساخت, مقاومت خمشی پس از ترک‌خوردگی

نویسندگان مقاله ابوالفضل حسنی |
گروه راه و ترابری،دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

سید جواد وزیری کنگ علیائی |
گروه راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران

محمد رضا حاجی زاده |
دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیر کبیر (پلی تکنیک تهران)، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://ceej.aut.ac.ir/article_4241_e5107e8dd147b61b50cd5f9eeae8c3a0.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات