|
مهندسی عمران امیرکبیر، جلد ۵۳، شماره ۲، صفحات ۵۸۹-۶۰۶
|
|
|
عنوان فارسی |
تشخیص محل آسیب در پلهای عرشه پیوسته با استفاده از روش آماری تابع همبستگی متقابل |
|
چکیده فارسی مقاله |
تشخیص بههنگام آسیب پلها یکی از دغدغههای همیشگی مهندسین بوده است. در این مقاله تلاش شده با ارائهی روش جدیدی براساس پاسخهای شتاب سازه و دامنه های آنی آنها، محل آسیب در عرشهی پلها تشخیص داده شود. برای این منظور، ابتدا براساس پاسخهای شتاب، مقادیر دامنه آنی پاسخهای سازهی سالم و آسیب دیده از طریق تبدیل HHT محاسبه شدهاست. در ادامه، با معرفی شاخص جدید آسیب همبستگی متقابل (DICC) به تعیین محلهای آسیب در حالتهای کلی (Global) و موضعی (Local) پرداخته شدهاست. برای ارزیابی امکانپذیر بودن، و تخمین قابلیت اعتماد روشهای پیشنهادی در تشخیص آسیب در دو سطح کلی و موضعی، از چند مدل تحلیلی پلهای بتنی یک تا سه دهانه، و همچنین یک مدل آزمایشگاهی تیر دو سر ساده فلزی استفاده شدهاست. به منظور درنظرگرفتن اغتشاشات محیطی در هنگام برداشت دادهها و نشان دادن کارایی روش، مقدار نوفه مشخصی به پاسخها اضافه شدهاست. نتایج ارزیابیها در مدلهای تحلیلی و آزمایشگاهی نشان دادند که روش پیشنهادی، میتواند برای سناریوهای مختلف آسیب، محلهای آسیب را با دقت کافی تعیین نمایند. همچنین نتایج روش شاخص آسیب همبستگی متقابل DICC برای تمامی مدلهای تحلیلی و آزمایشگاهی، بیانگر این نکته است که با ارزیابی سریعتر توانست است نتایج دقیقتری را ارائه دهد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تشخیص آسیب، پایش سلامت سازه، دامنه آنی، شاخص همبستگی متقابل، |
|
عنوان انگلیسی |
Damage detection in continuous deck bridges using statistical cross-correlation function method |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The damage detection (DD) of the bridge has always been a major concern for engineers. This paper attempts to detect damage in the continuous deck bridges by providing a new method based on acceleration responses and their instantaneous amplitudes. The DD in this paper has two steps: firstly, determining the vicinity of damage in global DD. Secondly, determining the location of damage in local DD. Then by acceleration signals, the instantaneous amplitude values of healthy and damaged structural responses are extracted via HHT. Further, for the accurate evaluation of the proposed method, damage locations are determined by the cross-correlation damage index (DICC). To assess the feasibility and reliability of proposed methods, several analytical models of concrete bridges of one to three spans, as well as as experimental model of a simply supported steel beam, have been used. In order to consider noise pollution during data acquisition, a certain amount of noise is added to the response. The results in the analytical and experimental models showed that the proposed methods can determine the damage locations with appropriate accuracy for different damage scenarios and it could provide more exact results with a rapid estimation. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
تشخیص آسیب, پایش سلامت سازه, دامنه آنی, شاخص همبستگی متقابل |
|
نویسندگان مقاله |
محمد جواد خسرویانی | گروه مهندسی عمران، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
امید بهار | عضو هیات علمی/ پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله
سید هومن قاسمی | گروه مهندسی عمران، گروه مهندسی عمران، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://ceej.aut.ac.ir/article_3812_a5bf6f5b62f763e270fc631ff3242165.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|