|
مهندسی عمران امیرکبیر، جلد ۵۳، شماره ۷، صفحات ۳۱۴۹-۳۱۶۶
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی آزمایشگاهی تأثیر آرایش قرارگیری صفحات مستغرق تخت بر آبشستگی در اطراف پایهها و تکیهگاه پل |
|
چکیده فارسی مقاله |
پایهها و تکیهگاههای جانبی پل در عرض رودخانه باعث تغییر الگوی جریان آب و در نتیجه موجب آبشستگی موضعی در اطراف این سازهها میشوند. روشهای مختلفی برای کاهش آبشستگی موضعی در اطراف پایهها و تکیهگاههای جانبی پل پیشنهاد شده که یکی از آنها استفاده از صفحات مستغرق است. این صفحات با تغییر در رژیم حرکت بار بستر، این امکان را فراهم میسازند تا محل رسوبگذاری و فرسایش قابل کنترل باشد. عملکرد صفحات مستغرق در کاهش آبشستگی پایه و تکیهگاه پل و حرکت رسوب از اطراف صفحات که موجب ایجاد جریان روبه پایین در جلوی آنها میشود، تحت تأثیر نحوهی قرارگیری صفحات مستغرق میباشد. در این پژوهش، تأثیر آرایشهای مختلف قرارگیری (تکردیفه موازی، دو ردیفه موازی و دو ردیفه زیگزاکی) صفحات مستغرق تخت با نسبت طول به ارتفاع در زاویه قرارگیری 20 درجه نسبت به جهت جریان، بر کاهش آبشستگی گروه پایه و تکیهگاه پل در حضور اجسام شناور مستطیل شکل به صورت آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفته است. تمامی آزمایشها در شرایط جریان یکنواخت با آب زلال و رسوبات غیر چسبندهای با قطر متوسط mm 0/91= d50انجام شده است. نتایج حاکی از آن بود که آرایش دو ردیفه سهتایی به صورت زیگزاکی بیشترین تأثیر را در کاهش آبشستگی و حفاظت پایهها و تکیهگاه داشته است. در این حالت فاصله صفحات از تکیهگاه و فاصله ردیفها با فاصله نسبی0/5 و 1 میباشد. (فاصله صفحات از تکیهگاه به اندازه La و فاصله ردیفها از هم 2La بوده ) که موجب کاهش 81 درصدی عمق آبشستگی گردیده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آبشستگی موضعی، صفحات مستغرق، آرایش قرارگیری، تکیهگاه پل، حفاظت، |
|
عنوان انگلیسی |
Laboratory Investigation of Effect of Flat Submerged Vanes on Scour at Bridge Piers Group and Abutment |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Local scour involves the removal of material from around piers and abutments as the flow accelerates around the obstructed flow area. Various methods have been suggested for the control and reduction of local scour around the bridge piers and abutment. Using submerged vanes is one of these methods. Vanes change the regime of bedload movement that led to control places of deposition and erosion. The function of vanes to reduce scour around the bridge piers and sediment movement in the region of vanes due to downflow in front of them are affected by arrays of the vanes. In the present study, different layouts of arrangements (parallel rows, two parallel rows, and two zigzag rows) flat submerged vanes with the ratio of length to height (L/H=3) at an angle of 20 degrees relative to the direction of flow on the protection of local scour around abutment and piers group with rectangular debris were investigated. All experiments conducted in uniform flow with clear water were being done. The results showed that the zigzag arrangement of the two-three rows had the greatest effect on the protection of local scour around the abutment. In this case, the vane distance from the abutment and the row spacing with the relative spacing is 0/5 and 1, respectively, (the distance of the vanes from the abutment was La and the distance of the rows was 2La) that reduced the scour depth by 81%. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
آبشستگی موضعی, صفحات مستغرق, آرایش قرارگیری, تکیهگاه پل, حفاظت |
|
نویسندگان مقاله |
مریم کریمی | دانش آموخته کارشناسی ارشد سازههای آبی، بخش علوم و مهندسی آب، دانشگاه شهید باهنر کرمان، ایران
کورش قادری | گروه مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه باهنر کرمان
مجید رحیم پور | مهندسی آب، کشاورزی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
محمد مهدی احمدی | مهندسی آب، کشاورزی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://ceej.aut.ac.ir/article_4051_82888548240c78184ec6513e4d53eb16.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|