|
مهندسی عمران امیرکبیر، جلد ۵۳، شماره ۷، صفحات ۲۹۹۵-۳۰۱۶
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر پارامترهای سازهای بر احتمال شکست پایههای پلهای بتنی دارای جداگر لرزهای الاستیک |
|
چکیده فارسی مقاله |
پلها ازجمله ارکان اصلی خطوط حمل و نقل شهری و بینشهری میباشند. بنابراین باید طوری طراحی شوند که بعد از وقوع زلزله قابل استفاده بوده و منجر به قطع ارتباط سیستم حمل و نقل عمومی نشوند. عوامل مختلفی میتوانند بر روی احتمال شکست پایهها و رفتار پل، مؤثر باشند و هدف این پژوهش، بررسی تأثیر تغییرات پارامترهای سازهای (مقاومت مشخصه بتن، تنش تسلیم فولاد، قطر ناحیه محصور بتن، قطر پایه، سختی جداگر لرزهای و قطر میلگردهای طولی) بر میزان احتمال شکست پایههای پلهای بتنی دارای جداگر الاستیک میباشد. برای این کار از نرمافزار OpenSees جهت مدلسازی و تحلیل پلها استفاده شده است. با استفاده از این نرمافزار، تحلیل دینامیکی غیرخطی افزایشی، انجام و منحنیهای تحلیل دینامیکی افزایشی و منحنیهای شکنندگی برای مدلهای مختلف پلها استخراج و ارائه شده است. بطور کلی 16 مدل پل تحت تحلیل دینامیکی افزایشی قرار گرفته و منحنیهای تحلیل دینامیکی افزایشی و شکنندگی برای آنها ارائه شده و احتمال شکست آنها مورد بررسی قرار گرفتهاند. با توجه به نمودارهای ارائه شده میتوان نتیجه گرفت که با کاهش قطر ناحیه محصور و افزایش سختی جداگر الاستیک، احتمال خرابی افزایش یافته و افزایش قطر پایهها، مقاومت مشخصه بتن، تنش تسلیم فولاد و قطر میلگرد طولی، موجب کاهش احتمال خرابی پایهها میگردد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
پلهای بتنی، جداگر لرزهای الاستیک، تحلیل دینامیکی غیرخطی افزایشی، منحنیهای شکنندگی، |
|
عنوان انگلیسی |
Effect of Structural Parameters on Failure Probability of Piers in Seismic Isolated Concrete Bridges |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Bridges are a critical part of the urban and suburban transportation network, so they are supposed to be designed to sustain earthquake-induced damages to be utilized after the earthquake. Various parameters can affect the behavior and probability of failure of a bridge and the present work aims to evaluate the effects of structural parameters on the probability of failure in isolated concrete bridges. OpenSees software is used for simulating and analyzing 16 different bridge models. Incremental dynamic analysis is conducted using this software and IDA and fragility curves of models are derived and presented. The results showed that the probability of failure decreases with the increase of the pier diameter, concrete compressive strength, yield strength of longitudinal rebar, and diameter of longitudinal bars. Also increasing the stiffness of the elastic isolator and decreasing the confined diameter of the pier resulted in increasing the probability of failure. Furthermore, results revealed that the probability of failure is more sensitive to the variation of pier confined diameter, yield strength of longitudinal rebar, the diameter of longitudinal bars, and the stiffness of elastic isolators in comparison with the variation of concrete compressive strength. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
پلهای بتنی, جداگر لرزهای الاستیک, تحلیل دینامیکی غیرخطی افزایشی, منحنیهای شکنندگی |
|
نویسندگان مقاله |
محمودرضا شیراوند | عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی عمران دانشگاه شهید بهشتی
محمد واصف | دانشگاه شهید بهشتی
|
|
نشانی اینترنتی |
https://ceej.aut.ac.ir/article_4130_b8b211b591295b2629b3eee70fdce6be.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|