|
مهندسی عمران امیرکبیر، جلد ۵۳، شماره ۷، صفحات ۲۷۸۱-۲۸۰۰
|
|
|
عنوان فارسی |
برنامه ریزی عملیات نگهداری و تعمیر روسازی با در نظر گرفتن عدم قطعیت بودجه |
|
چکیده فارسی مقاله |
برنامهریزی عملیات نگهداری و تعمیر روسازی نقش بسزایی در اجرای کارآمد سیستم مدیریت روسازی ایفا میکند. این مسأله معمولاً با فرض قطعی بودن تمامی پارامترهای موجود بررسی میشود. در حالی که عدم قطعیت زیادی در مسأله دیده میشود. به طور مثال، میزان بودجه به عنوان یکی از مهمترین پارامترهای تأثیرگذار به دلایل مختلفی مانند محدودیت منابع و تغییر سیاستها با نوسان همراه است. برنامهریزی عملیات با فرض قطعی بودن بودجه ممکن است به جوابی منجر شود که با جواب بهینه واقعی، فاصله زیادی داشته باشد. هدف این پژوهش، برنامهریزی عملیات نگهداری و تعمیر روسازی در سطح شبکه با در نظر گرفتن عدم قطعیت بودجه با رویکردی جدید و کاربردی میباشد. برای این منظور، یک مدل برنامهریزی تصادفی چند مرحلهای عدد صحیح خطی که هدف آن یافتن جوابی است که برای تمامی حالات عدم قطعیت امکانپذیر و بهینه باشد، ارائه میشود. نتایج مدل معرفی شده بر روی یک شبکه موردی با 6 قطعه روسازی نشان داد مدل برنامهریزی تصادفی به خوبی نوسانات بودجه را لحاظ کرده و راه حلی ارائه میکند که برای سناریوهای مختلف بهینه باشد. مقایسه نوع عملیات انتخاب شده توسط مدلهای تصادفی و قطعی نشان داد که تعداد عملیات پیشگیرانه انتخاب شده توسط مدل تصادفی بیشتر از مدل قطعی است؛ به طوری که از 36/67% از کل عملیات انتخابی در مدل قطعی به40/91% در مدل تصادفی میرسد. این موضوع مؤید این نکته است که مدل تصادفی سعی دارد بودجه را با توجه به اثرات منفی افت احتمالی آن بین قطعات بیشتری از طریق انتخاب عملیات پیشگیرانه تقسیم کند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
سیستم مدیریت روسازی، برنامهریزی عملیات نگهداری و تعمیر، عدم قطعیت، بهینهسازی، برنامهریزی تصادفی، |
|
عنوان انگلیسی |
Pavement Maintenance and Rehabilitation Planning Considering Budget Uncertainty |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Maintenance and rehabilitation planning plays a pivotal role in the implementation of an efficient pavement management system. The variables are generally considered deterministic to solve the problem. Nevertheless, this problem tackles with a high level of uncertainty. For instance, the budget, as one of the essential criteria, is fluctuated owing to resource limitation, and policy alteration. If the budget is taken into account as deterministic, the result of the problem may be considerably different from the absolute optimal solution to the problem. This investigation aims to solve a maintenance and rehabilitation problem by consideration of a novel and powerful uncertainty approach. To this end, a multi-stage integer linear uncertainty model is introduced to find a solution, which is feasible and optimal in all of the uncertainty modes. The case study of this paper is a network, including six pavements. The outcomes indicated that the proposed model is competent to consider budget fluctuation, and it introduces a solution that is optimal for all uncertainty scenarios. The comparison of deterministic and uncertainty models revealed that the number of preventative maintenance selected by the uncertainty model is more than that of the deterministic model. The number of preventative maintenance was increased from 36.67% to 40.91% via considering uncertainty in the problem. It can be postulated that the uncertainty model tries to allocate budget to more segments to reduce the likely negative impacts of budget fluctuation on the project. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
سیستم مدیریت روسازی, برنامهریزی عملیات نگهداری و تعمیر, عدم قطعیت, بهینهسازی, برنامهریزی تصادفی |
|
نویسندگان مقاله |
امیر گل رو | آدرس: تهران, خیابان حافظ, دانشگاه صنعتی امیرکبیر, دانشکده عمران و محیط زیست, اتاق 820
امیرحسین فانی | گروه راه و ترابری، دانشکده عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران
حامد ناصری | گروه راه و ترابری، استادیار دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه امیرکبیر، تهران، ایران
سیدعلی میرحسنی | دکتری تحقیق در عملیات، استاد دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر، دانشگاه امیرکبیر، تهران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://ceej.aut.ac.ir/article_3883_9f608cfba355f3124a408a385cd705d4.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|