جغرافیا و مطالعات محیطی، جلد ۴، شماره ۱۶، صفحات ۷۹-۹۲

عنوان فارسی امکان‌سنجی تبدیل خیابان‌های تجاری به پیاده‌راه در شهرهای کوچک، نمونه مطالعه: خیابان امام خمینی شهر گلپایگان
چکیده فارسی مقاله در پژوهش حاضر، مساله تبدیل خیابان امام در بافت مرکزی شهر گلپایگان به پیاده‌راه بر مبنای تحلیل یکپارچه مورد بررسی قرار گرفته است. روش پژوهش حاضر تحلیلی-تفسیری است و به منظور انجام تحلیل یکپارچه، در ابتدا مولفه‌های موثر در تبدیل خیابان به پیاده‌راه از متون معتبر داخلی و خارجی استخراج گردیده است. سپس وضعیت خیابان امام در ابعاد «کالبدی-عملکردی»، «حمل و نقل و ترافیک»، «اقتصادی»، «اجتماعی»، «زیست‌محیطی» و «مدیریتی» مورد ارزیابی قرار گرفته است و نقاط قوت، ضعف‌ها، فرصت‌ها و تهدیدهای پیش‌رو مشخص شده‌اند. در ادامه با استفاده از ماتریس‌های عوامل داخلی و خارجی، به ارزیابی کمی وضعیت خیابان پرداخته شده است و به منظور وزن‌دهی به عوامل از روش دلفی (نظرات 30 کارشناس) استفاده شده است. در نهایت با ترسیم نمودار اولویت‌بندی راهبردها، مشخص گردید شرایط تبدیل خیابان امام به پیاده‌راه در موقعیت تهاجمی قرار دارد که بیانگر برتری نقاط قوت و فرصت‌ها نسبت به نقاط ضعف و تهدیدها و فراهم بودن شرایط برای تبدیل خیابان امام به پیاده‌راه است. با این وجود، پیشنهاد می‌شود به منظور کسب موفقیت حداکثری از اجرای طرح، راهبردهایی چون «تهیه طرح جامع حمل و نقل و ترافیک با رویکرد پیاده‌مداری»، «توجه به انعطاف‌پذیری و انطباق‌پذیری طرح»، «ارتقاء شبکه حمل و نقل عمومی»، «توجه به نظرات ساکنین و ذی‌نفعان» و ... در اولویت قرار گیرند . همچنین اجرای چندمرحله‌ای طرح، ساماندهی وضعیت پیاده‌روهای بافت مرکزی شهر، حذف کاربری‌های ناسازگار از پیرامون پیاده‌راه و تقویت سامانه حمل و نقل عمومی از جمله پیشنهادات اولیه برای اجرای پیاده‌راه است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Feasibility of Converting a Commercial Street to Pedestrian-Street in Small Cities, Case Study: Imam Street in Golpayegan
چکیده انگلیسی مقاله Todays, a significant part of everyday life is spent in areas outside the central city street texture due to the connection between the user types, the presence of different classes of people. Therefore, the present study was to become the Imam Street in downtown Golpayegan of the Pedestrian-Street is based on an integrated analysis is studied. This is due to the particular situation in the city streets and commercial applications and services around their daily considerable amount of compression can be mounted and dismounted welcome, good capacity to become the Pedestrian-Street. To perform an integrated analysis of the factors influencing the street into the Pedestrian-Street interior and exterior have been extracted from authentic texts. Then the Imam in "physical-functional", "Transport and Traffic", "economy", "social", "ecological" and "management" is evaluated and the strengths, weaknesses, opportunities and future threats identified. Then, using a matrix of internal and external factors, the quantitative assessment of the situation of street is discussed. Finally, charting prioritize strategies, it was found that the conversion of Imam Street to Pedestrian-Street is located in an offensive position. This represents relative strengths and weaknesses and the opportunities and threats for conditions to become Imam Street to the Pedestrian-Street. Nevertheless, it is recommended to achieve maximum success of the plan is to adopt appropriate solutions to the weaknesses and threats. Implementation of the multi-stage plan, organize the sidewalks of downtown, remove incompatible applications from the Pedestrian-Street and strengthening of the public transport system, including the initial proposals for the Pedestrian-Street.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمدرضا حقی | mohammad reza
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان

حمیدرضا مصطفایی |
کارشناس حمل و نقل و ترافیک شهرداری گلپایگان، کارشناسی ارشد مهندسی عمران برنامه ریزی حمل و نقل و ترافیک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تهران جنوب (Islamic azad university of tehran south)

حمیدرضا توسلی |
مدیر فنی و عمرانی شهرداری گلپایگان، کارشناسی ارشد مهندسی عمران مدیریت ساخت، دانشگاه علم و صنعت ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علم و صنعت ایران (Iran university of science and technology)

علیرضا اختری |
رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان گلپایگان، کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه علم و صنعت ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علم و صنعت ایران (Iran university of science and technology)


نشانی اینترنتی http://ges.iaun.ac.ir/article_13528_3114881b650ae632d98f8f69c656c9e0.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1664/article-1664-262587.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات