|
مهندسی عمران امیرکبیر، جلد ۵۳، شماره ۱۱، صفحات ۴۹۸۹-۵۰۰۸
|
|
|
عنوان فارسی |
ارزیابی قابلیت اطمینان المان میتینگ تحت اثر ضربات وارده ناشی از نصب فلوتاور |
|
چکیده فارسی مقاله |
با توجه به نیاز کشور به افزایش ظرفیت در میادین کنونی خصوصاً میدان پارس جنوبی و راهاندازی میادین جدید، شناخت روش فلوتاور به عنوان روشی ارزان و قابل اطمینان به عنوان جایگزین روش جرثقیل امری بدیهی است. این روش در ذات پیچیده و نیازمند مطالعه تمامی پارامترهای محیطی و المانهای درگیر در آن است. تمامی این عوامل دارای عدم قطعیت هستند. این پژوهش عدم قطعیتهای محیطی و موجود در فولاد را در ضمن مقایسه دو مدل المان میتینگ و با استفاده از روشهای سطح پاسخ و طراحی تاگوچی بررسی میکند. مدلی شامل جکت، شناور و عرشه برای ارزیابی هیدرودینامیکی در خلیج فارس و با 6 درجه آزادی توسعه داده شد. سپس با استفاده از ترتیب اجراهای طراحیهای تاگوچی و روش باکس بنکن از روششناسی سطح پاسخ و حداکثر تنش فون میزس بررسی و تابع حالت حدی بدست آمد. این تنش با استفاده از مدل اجزا محدود از المان میتینگ که اثر ضربات و اندرکنشهای موجود را در بر دارد، محاسبه شد. با ایجاد دو تابع حالت حدی قابلیت اطمینان بر آنها انجام شد. در این توابع حالت حدی، اثر پارامترهای محیطی بر خرابی المان میتینگ بررسی شدند. در نهایت اثر عدم قطعیتهای محیطی و تنش جاری شدن فولاد در روش فلوتاور با بهرهگیری از روشهای FORM و SORM و شبیهسازی مونتکارلو ارزیابی شدند. در نهایت مشخص شد افزایش عدم قطعیتها در فولاد اثری شاخص و برخی از پارامترهای محیطی اثر کمی بر خرابی ایفا میکنند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
نصب فلوتاور، المان محدود، المان میتینگ، قابلیت اطمینان، روششناسی سطح پاسخ، روش تاگوچی، |
|
عنوان انگلیسی |
Reliability Analysis of Leg Mating Unit under Impact Loads Due To Floatover Installation |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Regarding Iran's need to increase its current oilfields production, especially in the South Pars field and decommissioning new fields, it is a necessity to fully understand and comprehend the Floatover installation method as a cost-effective and reliable method and as an alternative for traditional lifting method. This method is complex and demands the study of all environmental parameters and elements involved. All of these parameters contain uncertainty. This study examines the environmental uncertainties and uncertainty in steel by comparing leg mating units and using Taguchi design and response surface methods. A model including a jacket, topside, and a barge with 6 degrees of freedom was developed to assess hydrodynamic analysis in the Persian Gulf. Then, using the Taguchi design and the Box-Behnken method, and by monitoring the maximum Von Mises stress, the explicit limit state function was generated. This stress was calculated using a finite element model that represents impacts and interactions. By creating two limit state functions, a reliability analysis was performed. In these functions, the effect of environmental parameters on the failure of the leg mating units was investigated. Finally, the effect of environmental uncertainties and the yielding stress of steel in the Floatover method were evaluated using FORM and SORM methods and Monte Carlo simulation. It was concluded that uncertainties in steel and some of the environmental parameters have a significant impact on failure. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
نصب فلوتاور, المان محدود, المان میتینگ, قابلیت اطمینان, روششناسی سطح پاسخ, روش تاگوچی |
|
نویسندگان مقاله |
ناصر شابختی | دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
محمد کسائیان | گروه انرژی، دانشکده عمران، دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
عرفان عربشاهی | صنایع دریایی، دانشکده عمران، دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://ceej.aut.ac.ir/article_4062_c7cd7edbd9bf17a9d7fff05dabd2ccc3.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|