|
مهندسی عمران امیرکبیر، جلد ۵۳، شماره ۱۱، صفحات ۴۸۵۷-۴۸۷۴
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی اثر شرایط محیطی مختلف بر خصوصیات زمانی ترکخوردگی ناشی از جمعشدگی خمیری در رویههای بتنی |
|
چکیده فارسی مقاله |
ترکخوردگی ناشی از جمعشدگی خمیری در رویههای بتنی به دلیل خشک شدن سریع سطح روسازی، در ساعات اولیه پس از ساخت اتفاق میافتد. وجود این نوع ترکها در رویههای بتنی، علاوه بر تأثیر منفی در زیبایی سازه، باعث کاهش دوام روسازی در دراز مدت و کاهش سطح خدمتدهی جاده میگردد. با توجه به شرایط محیطی مختلف و متغیر در محل اجرای روسازی، ترکخوردگی ناشی از جمعشدگی خمیری نیز دستخوش تغییر میگردد. در این تحقیق خصوصیات زمانی ترکخوردگی ناشی از جمعشدگی خمیری مخلوط بتنی، شامل زمان تعادل آبانداختگی و تبخیر، و زمان شروع ترکخوردگی، با استفاده از روش استاندارد ASTM C1579 در 27 شرایط محیطی مختلف با استفاده از سیستم فیلمبرداری پیوسته، مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که تغییر شرایط محیطی، اثر بیشتری بر روی زمان تعادل نسبت به زمان شروع ترکخوردگی دارد. همچنین، رطوبت نسبی هوا، بیشترین تأثیر را بر روی مشخصات زمانی ترکخوردگی داشته، و اثرات دمای محیطی و سرعت جریان باد، نزدیک به هم میباشد. همچنین نتایج نشان داد که زمان تعادل آبانداختگی و تبخیر میتواند معیاری مناسب جهت پیشبینی خطر ترکخوردگی خمیری در رویههای بتنی در شرایط محیطی مختلف باشد. نیاز است تا با استفاده از روشهای پیشگیرانه مناسب از کاهش زیاد زمان تعادل و افزایش سرعت ترکخوردگی ناشی از جمعشدگی خمیری در روسازیهای بتنی، جلوگیری کرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
جمعشدگی خمیری، روسازی بتنی، شرایط محیطی مختلف، زمان تعادل، زمان شروع ترکخوردگی، |
|
عنوان انگلیسی |
Investigation of the Effect of Different Climate Conditions on the Temporal Characteristic of Plastic Shrinkage Cracking in Concrete Pavements |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Plastic shrinkage cracking in concrete pavement occurs in the early hours after construction due to the rapid drying of the pavement surface. These cracks in concrete pavements affect the beauty of the structure, reduces the durability of the pavement in the long term, and decrease pavement serviceability. Due to the different climate conditions at the pavement site, plastic shrinkage cracking are subject to change. This study examined the temporal characteristics of plastic shrinkage cracking in concrete, including the balance time of bleeding and evaporation and the time of cracking onset, by utilizing the ASTM C 1579 standard method, in 27 different climate conditions with the use of the continuous photo-taking system. The results showed that changing climate conditions have a more significant impact on balance time than the time of the start of cracking. Also, the relative humidity of the air has the most pronounced effect on the temporal characteristics of cracking, and the impact of ambient temperature and wind speed are close to each other. The results also showed that time of balance of beeling and evaporation could be a good criterion for predicting the risk of plastic shrinkage cracking in concrete pavements in different climate conditions. It is necessary to use appropriate curing methods to prevent the excessive reduction of balance time and increase the rate of plastic shrinkage cracking in concrete pavements. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
جمعشدگی خمیری, روسازی بتنی, شرایط محیطی مختلف, زمان تعادل, زمان شروع ترکخوردگی |
|
نویسندگان مقاله |
حسن زیاری | راه و ترابری دانشکده مهندسی عمران دانشگاه علم و صنعت ایران
سید جواد وزیری کنگ علیائی | گروه راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
حسن فضایلی | دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال ، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://ceej.aut.ac.ir/article_4066_51c1edcc07c9488fb652c26c67bed18e.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|