|
مهندسی عمران امیرکبیر، جلد ۵۴، شماره ۱۱، صفحات ۱۴-۱۴
|
|
|
عنوان فارسی |
محاسبه پارامترهای میراگر جرمی تنظیم شونده و بررسی عملکرد آن بر روی پل یکپارچه چهار دهانه |
|
چکیده فارسی مقاله |
در این مقاله عملکرد سیستم کنترل میراگر جرمیتنظیمشونده (TMD) در کاهش پاسخهای لرزهای یک پل یکپارچه چهار دهانه مورد بررسی قرار میگیرد. دو روش تحلیلی کلاسیک و یک روش بهینهسازی برای محاسبه پارامترهای این میراگر به کار گرفته میشود و تاثیر آن بر پاسخ لرزهای پل بررسی میشود. در روش بهینهسازی، سه تابع هدف کمینه کردن بیشینه جابهجایی و بیشینه شتاب گره میانی عرشه و نیز بیشینه برش پایه مورد استفاده قرار میگیرد. میراگر با پارامترهای محاسبه شده بر روی پل قرار گرفته و پل تحت چند زلزله بزرگ در جهت عرضی قرار میگیرد. بهینهسازی در برنامه MATLAB و تحلیل دینامیکی غیرخطی سازه در نرمافزار OpenSees برنامهنویسی شده است. هدف از انجام این پژوهش مقایسه روشهای مختلف در بهدست آوردن پارامترهای میراگر و معرفی روشی است که میراگر با استفاده از آن روش عملکرد بهتری بر روی پل داشته باشد. نتایج عددی نشان میدهد استفاده از TMD در کاهش پاسخهای لرزهای پل موثر بوده و نتخاب روش محاسبه این پارامترها بر عملکرد آن تاثیرگذار است. استفاده از روش بهینهسازی به دلیل تعیین پارامترهای میراگر با توجه به مشخصات زلزله سبب کاهش بیشتر پاسخهای نیرویی و حرکتی پل میشود. همچنین انتخاب تابع هدف نیز در مقدار کاهش پاسخها موثر است و بیشترین مقدار کاهش پاسخ، مربوط به پاسخ متناظر با تابع هدف میباشد. برای پل مورد بررسی مقادیر بیشینه کاهش پاسخ جابهجایی و شتاب گره میانی عرشه برابر 22.4 و 17.7 درصد و برای برش پایه 4.3 درصد میباشد. بنابراین تابع هدف جابهجایی بهترین تابع هدف معرفی میگردد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
میراگر جرمی، تنظیم، شونده، پل یکپارچه، پارامترهای میراگر، بهینهسازی، الگوریتم ازدحام ذرات، |
|
عنوان انگلیسی |
Determination of Tuned Mass Damper Parameters and its performance in four-span Integral Bridge |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
In this paper, the performance of Tuned Mass Damper (TMD) control system in seismic response reduction of a four-span integral bridge is investigated. Two classic analytical methods and one optimization method are then employed to calculate TMD parameters. Then, the effect of selecting each of the three methods for calculating TMD parameters on the seismic response of the bridge is studied. Three objective functions are considered for optimization procedure in MATLAB. After calculating TMD parameters, nonlinear dynamic analysis of the bridge in transverse direction is carried out in OpenSees. The purpose of this study is to compare different methods in obtaining damper parameters and to introduce a method that calculates damper parameters in such a way that the damper has a better performance on the bridge. Numerical results indicate performance of the damper is affected by its parameters and selecting the objective function. It is recommended to use the optimization method for calculate the damper parameters with maximum lateral displacement of the deck midpoint objective function. Also the results show that the more reduction of the response is related to the response corresponding to the objective function. For the studied bridge, the maximum values of reduction of displacement and acceleration of the middle deck are equal to 22.4 and 17.7%, respectively, and for the base shear is 4.3%. Therefore, the lateral displacement of the deck midpoint objective function is introduced as the best goal function |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
میراگر جرمی, تنظیم, شونده, پل یکپارچه, پارامترهای میراگر, بهینهسازی, الگوریتم ازدحام ذرات |
|
نویسندگان مقاله |
احمد شوشتری | دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد
سیده فاطمه لبافی | دانشجوی دکترا- گروه مهندسی عمران- دانشکده مهندسی- دانشگاه فردوسی مشهد- مشهد- ایران
احسان محتشمی | گروه عمران- دانشکده مهندسی- دانشگاه بیرجند- بیرجند- ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://ceej.aut.ac.ir/article_4888_e5af3b020b9b6ce4b681dc26c7629cf5.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|