این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات معماری ایران، جلد ۸، شماره ۱۵، صفحات ۱۹۳-۲۱۶

عنوان فارسی ارتقای توانایی طراحی معماری مبتنی بر یادگیری طراحانۀ سازه‌‌های نوین (علمی پژوهشی)
چکیده فارسی مقاله یادگیری هدفمند و کاربردی سازه، به‌عنوان یکی از ارکان فرایند طراحی معماری، دارای اهمیت بسزایی است. آموزش فعلی سازه در دانشکده‌های معماری بر پایۀ مباحث نظری، فرمول‌های ریاضی و سخنرانی‌محور است. در نتیجه باعث ناتوانی دانشجویان برای به‌کارگیری مفاهیم عملی و تحلیل‌های فرمی سازه‌ای در طراحی معماری می‌شود. آموزش مؤثر و کاربردی سازه‌ها بخش مهمی از فرایند آموزش در همۀ مقاطع تحصیلی رشتۀ معماری است. برای دستیابی به این مسئلۀ مهم، آموزش هدفمند درس سازه‌‌های نو و به‌کارگیری مؤثر و کارآمد در فرایند طراحی برای افزایش مهارت توانایی در دانشکده‌های معماری ضروری به نظر می‌رسد. هدف این تحقیق، تبیین راهکار آموزشی کارآمد در جهت ارتقای توانایی طراحی معماری مبتنی بر یادگیری طراحانه و تکنولوژی‌‌های نوین سازه‌ای است. این راهکار علمی، برآیند دوجانبۀ توسعۀ توان طراحی و اتخاذ رویکرد سازنده‌گرایی در یادگیری تعامل‌گرای دانشجویان معماری است. در همین راستا این پژوهش با هدف بررسی میزان اثرگذاری هم‌زمانی و هم‌مکانی در یکپارچگی سازه‌‌های نوین و توانایی طراحی معماری دانشجویان شکل ‌گرفته است. روش تحقیق ترکیبی متوالی بر اساس راهبرد شبه آزمایشی، مبنای این پژوهش است. آزمون پژوهش در دو مرحلۀ پیش‌آزمون (پایلوت) و پس‌آزمون (اصلی) در کارگاه طراحی معماری به‌عنوان محیط یادگیری سازنده‌گرای تعاملی انجام گرفت. جامعۀ آماری تحقیق از دانشجویان ترم سوم کارشناسی ارشد معماری دانشگاه آزاد همدان در سه گروه 15 نفری است که یک گروه، اصلی و دو گروه دیگر به‌عنوان گواه (شاهد) انتخاب شدند. داده‌‌های پژوهش بر مبنای مؤلفه‌‌های اصلی تحقیق و آزمون‌‌های متوالی و بر پایۀ ملاک‌‌های داوری گردآوری ‌شده و تحلیل داوری، مورد سنجش و ارزیابی نهایی قرار گرفت. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد یادگیری هم‌زمان سازه‌های نوین در مکان مشترک آتلیۀ طراحی به‌صورت عملی، می‌تواند باعث ارتقای مؤلفه‌های اصلی توانایی طراحی گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله توانایی طراحی، یادگیری طراحانه، هم‌زمانی و هم‌مکانی، سازه‌های نوین، آموزش معماری،

عنوان انگلیسی Improving Architectural Design Skills with Design-Based Learning of New Structures
چکیده انگلیسی مقاله The purposeful and applied learning of Structures as a pillar of architectural design is very important. The current educational content of Structures in architecture departments is based on theoretical discussions, mathematical formulas, and lecture-oriented material. As a result, students are incompetent in applying practical concepts and structural formal analyses to architectural design. Effective and applied learning of Structures is an important part of the educational process in all architectural programs. For this, the introduction of a course about New Structures and their efficient use throughout the design process in the architecture curriculum is very much needed to improve the students’ design skills. This study aims to delineate an effective educational solution for improving architectural design skills with design-based learning of new structural technologies. This scientific solution is a fusion of design skills development with a constructivist approach in interactive learning. The goal is to measure the effect of integration and interface of New Structures and students’ architectural design skills. The study was carried out in two stages of pre-testing (pilot) and post-testing (main) in an architectural design studio as an interactive and constructivist learning environment. The statistical population of the study consisted of the students of the third semester of the master’s program of architecture in Islamic Azad University, Hamadan Branch, who were divided into three 15-member groups, one of which was the experimental group and the two others were control groups. The data were collected, assessed and analyzed based on the main components of the study and consecutive tests and according to scientific appraisal criteria. The findings indicate a positive correlation between the interactive learning of new structural technologies in the design studio and improvement of the main components of design skills.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله توانایی طراحی, یادگیری طراحانه, هم‌زمانی و هم‌مکانی, سازه‌های نوین, آموزش معماری

نویسندگان مقاله سعید حقیقی |
دانشگاه ازاد اسلامی واحد نجف اباد

امید دژدار |
دانشگاه ازاد اسلامی همدان

نرگس دهقان |
دانشگاه ازاد اسلامی واحد نجف اباد


نشانی اینترنتی https://jias.kashanu.ac.ir/article_111824_61501260e7e593d66cfe80d96d27fccd.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات