این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مطالعات معماری ایران
، جلد ۸، شماره ۱۵، صفحات ۱۳۳-۱۴۲
عنوان فارسی
محراببری در نگارههای تیموری (علمی پژوهشی)
چکیده فارسی مقاله
نگارههای ایران منابعی هستند که ساختار و آرایههای بناهای ایران را بهخوبی بازتاب میدهند. بنابراین در مقام منابع مکمل در مطالعۀ معماری ایران باید به آنها رجوع و کمبودهای اطلاعاتی را جبران کرد. با چنین نگرشی، در این مقاله، آرایۀ (آذین) گچی که در نگارههای بهزاد و میرک، نگارگران مکتب نقاشی هرات، بازتاب یافته، بررسی و تحلیل شده است. مقالۀ حاضر نشان میدهد که نه در نگارههای تیموری و نه در بناهای باقیمانده از این عصر، تنگبری وجود نداشته، بلکه آرایهای که در نگارهها ترسیم و در بناهای تیموری ایجاد شده، «محراببری» است. اگر نمای تنگبریها شبیه تنگ و صراحی است، شکل نمای طاقچههای محراببری شبیه محراب است. بنابراین با در نظر گرفتن شکل محراب، این آرایۀ گچی را محراببری نامیدهاند. بر پایۀ تحلیل نگارهها و خوانش متون تاریخی میتوان گفت محراببری آذینی برای آراستن عمارات مجلل همچون کاخها، کوشکها، آرامگاهها و نیز مکانی برای به نمایش گذاردن اشیاء نفیس در برابر دیدگان مشتاق در عصر تیموری بوده است. برخی عمارات سلطنتی را که دارای آرایۀ گچی محراببری بودهاند، میتوان چینیخانه نامید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بهزاد، میرک، نگاره، محراببری، چینیخانه،
عنوان انگلیسی
Mehrabbori (altar shape plaster cutting) in Timurid miniatures
چکیده انگلیسی مقاله
Iranian miniature paintings very well reflect the structure and decorations of Iranian monuments. Therefore, they are good secondary sources to refer to and compensate for the lack of information in the study of Iranian architecture. In the present article, the plaster ornaments (stuccowork) that are reflected in Behzad’s and Mirak’s paintings—two famous painters of the Herat school of painting—have been studied and analyzed. The present article claims that there were no Tong-bori ornaments in either Timurid miniatures or Timurid architecture. The ornament which is depicted both in Timurid miniatures and seen in Timurid buildings is “Mehrab-bori” (plaster cutting in the shape of a mehrab). The faces of Tong-bori ornaments are similar to ewers and pitchers, whereas the faces of Mehrab-bori ornaments are similar to mehrabs. Therefore, it is better to name the motifs as Mehrab-bori. Based on the analysis of miniature paintings and historical texts, it can be said that Mehrab-bori was designed to decorate grand buildings like palaces, pavilions, and mausoleums and it was also used for exhibiting exquisite objects in buildings of the Timurid era. Some royal buildings that have Mehrab-bori ornaments can be called chini-khaneh..
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
بهزاد, میرک, نگاره, محراببری, چینیخانه
نویسندگان مقاله
رضا نوری شادمهانی |
دانشگاه کاشان
نشانی اینترنتی
https://jias.kashanu.ac.ir/article_111820_5aa713e8d2c655b05e83c1c834fc2cbc.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات