|
سیاست، جلد ۵۰، شماره ۳، صفحات ۸۸۳-۹۰۶
|
|
|
عنوان فارسی |
کاوشی در سیر تحول مکاتب سیاستگذاری عمومی: از مکاتب سنتی تا تکامل مکتب نظریۀ آشوب |
|
چکیده فارسی مقاله |
رشتۀ سیاستگذاری عمومی در حال گذار به یک مکتب (پارادایم) جدید است که مفروضات مکاتب گذشته را درنوردیده است. از سوی دیگر، مکتب جدید با وجود مفروضات مشخص، هنوز به توسعۀ نظریههای خرد و روشهای کاربردی منجر نشده است. پژوهش حاضر با هدف کاوش سیر تاریخی مکاتب رشتۀ سیاستگذاری عمومی، شناسایی مفروضات هریک و نیز انتقادات به این مفروضات، مقایسۀ این مکاتب و مفروضات آنها و در نهایت معرفی مکتب سیاستگذاری عمومی جدید انجام گرفته است.روش پژوهش، توصیفی و با رویکرد دیالکتیک برای تحلیل تکامل تاریخی مکاتب سیاستگذاری عمومی است و از منابع کتابخانهای و مقالات علمی نشریات معتبر بینالمللی بهمنظور گردآوری اطلاعات استفاده شده است.بررسی مفروضات کلی پنهان و آشکار مکاتب سیاستگذاری عمومی، ظهور مکاتب عقلایی جامع، عقلانیت محدود (تدریجی و رضایتبخش) و نظریۀ آشوب در این رشته را نشان میدهد که علاوهبر ترتیب تاریخی، تقابل دیالکتیکی بین مفروضات هر کدام مشهود است. براساس بررسی متون سیاستگذاریعمومی میتوان نظریۀ آشوب را بهعنوان جدیدترین مکتب سیاستگذاریعمومی درنظر گرفت. مهمترین تفاوت مکتب آشوب با سایر مکاتب، نگاه و نحوۀ رویارویی آن با آیندۀ احتمالی است. در نهایت اینکه پیشنهادهایی برای بهبود سیاستگذاری عمومی بر اساس مکتب نظریۀ آشوب، ارائه شده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
سیاستگذاری عمومی،عقلانیت جامع،مکتب تدریجی و رضایتبخش،نظریۀ آشوب،نگرش به آینده، |
|
عنوان انگلیسی |
Investigation in Evolution of Public Policy making Schools: From Traditional Schools to Chaos Theory |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Public policy studies are transitioning in to a new approach (paradigm) that has questioned assumptions of old approaches. New approach has basic assumptions, ideas and beliefs but hasn’t been developed sub theories and applied methods under its assumptions yet. Purpose of this study is to investigating historical course of public policy schools, identifying assumptions of and critics to each school, comparing basic assumptions of each school and finally Introducing new public policy school. The research is descriptive and dialectical method is used to explain historical evolution of policy-making schools. Library resources and scientific journal articles is used to gather required information. Investigating fundamental implicit or explicit assumptions of public policy schools demonstrate dialectical struggle between fundamental assumptions of three schools: comprehensive rationality, bounded rationality (incrementalism and satisficing) and chaos theory. Therefor basic assumptions and beliefs of three schools are compared. Meta-analysis of literature about change in assumptions of policy-making implies that chaos theory is the last paradigm. The most significant difference between chaos theory paradigm and others is in the way it deal with the future. Finally based on chaos theory assumptions, some suggestions are provided for improvement of public policymaking in Iran. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
سیاستگذاری عمومی,عقلانیت جامع,مکتب تدریجی و رضایتبخش,نظریۀ آشوب,نگرش به آینده |
|
نویسندگان مقاله |
فتاح شریف زاده | استاد مدیریت دولتی دانشکدۀ مدیریت دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
سیدعلیرضا نقوی حسینی | دانشجوی دکتری مدیریت دولتی دانشکدۀ مدیریت دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://jpq.ut.ac.ir/article_78476_32a432ad53daf993257a405013a5b341.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|