این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
سیاست، جلد ۵۱، شماره ۱، صفحات ۵۵-۷۹

عنوان فارسی تحلیل بنیادین کنش‌های معطوف به خشونت داعش: با تأکید بر نظریۀ یادگیری اجتماعی
چکیده فارسی مقاله نظریۀ یادگیری اجتماعی از نظریات موقعیت‌گرا- خلق‌گرا در تحلیل خشونت است. در این مقاله به تحلیل کنش داعش براساس نظریۀ یادگیری اجتماعی می‌پردازیم و در پی پاسخگویی به این پرسش هستیم که گروه‌های افراطی مانند داعش از چه طریقی به جذب نیرو از کشورهای مختلف دنیا پرداخته‌اند؟ مبانی خشونت این گروه از دیدگاه نظریۀ یادگیری شناختی اجتماعی کدام است؟ براساس این نظریه کدام عوامل در تمایل اعضای داعش به خشونت نقش دارد؟ فرضیۀ اصلی مقاله این است که ظهور ایده‌های خشونت‌بار داعش به‌مثابۀ امری تاریخی، ریشه در فرایندهای یادگیری اجتماعی دارد و آنها با استفاده از دامنۀ وسیعی از سازوکارها، همانند تعامل شخصی، فعالیت در مساجد، سمینارها و سخنرانی‌ها به‌منظور گسترش باورهای سلفی، روند افراطی کردن جوانان مسلمان را از دهه‌ها پیش آغاز کرده‌اند که پیامد آن تصاعد کنش‌های خشونت‌بار در عراق و سوریه است. روش مورد استفاده در این پژوهش، توصیفی- تحلیلی و براساس مطالعات کتابخانه‌ای و جست‌وجو در اسناد و منابع مکتوب و سایت‌های علمی گوناگون است. در پایان، مدلی تحلیلی با هدف درک بنیادین عوامل و زمینه‌های شکل‌گیری کنش خشونت‌بار داعش، ارائه خواهد شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله داعش،رسانه‌های مجازی مدارس مذهبی،یادگیری اجتماعی،یادگیری مشاهده‌ای،

عنوان انگلیسی An Action Analysis of ISIS Violence in Iraq and Syria, with an Emphasis on Social Learning Theory
چکیده انگلیسی مقاله Social learning theory is one of the theories used to analyze situation- disposition roots of violence. Using social learning theory, the authors analyze the ISIS (or Daesh) actions in Iraq and Syria. To study the extremist groups such as ISIS, they attempt to find answers to the following research questions: How has the ISIS recruited from various countries? What factors have led to the violent actions of this group from the standpoint of social cognitive learning? What factors have influenced the nature and extent of ISIS violence? The research hypothesis is that the emergence of Islamic extremist idea as a historical imperative is rooted in social learning processes. The group has used a variety of ways, including personal interaction, activities in mosques, seminars and lectures to spread the Salafi beliefs. The emergence of the radical Muslim youth has begun decades ago, and the consequence has been mounting violent actions in Iraq and Syria. Using the descriptive-analytical method, and an extensive literature review to find the written materials on the historical events and actions committed by the ISIS, the hypothesis is tested. The authors present their analysis of the underlying factors influencing the violent actions committed by ISIS in the Middle East.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله داعش,رسانه‌های مجازی مدارس مذهبی,یادگیری اجتماعی,یادگیری مشاهده‌ای

نویسندگان مقاله شهره پیرانی |
استادیار دانشگاه شاهد گروه علوم سیاسی و مطالعات انقلاب اسلامی

علی اشرف نظری |
دانشیار علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران


نشانی اینترنتی https://jpq.ut.ac.ir/article_80397_2eb27fc20b4e1451303f9f8020aafe30.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات