این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 15 آذر 1404
روانشناسی بالینی
، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۵۵-۶۴
عنوان فارسی
کوید-۱۹ و اضطراب مادران مراقب کودکان مبتلا به کمتوانی عقلانی شدید و عمیق: اثربخشی آموزش تنظیم هیجان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: کوید-19 منجر به مشکلات روانشناختی زیادی در جامعه شده است. این بیماری میتواند موجب مشکلات روانشناختی از جمله اضطراب در مادران مراقب کودکان دارای کمتوانی عقلانی شدید و عمیق شود. هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر علائم اضطراب در مادران مراقب کودکان کمتوان عقلانی عمیق و شدید در دوره کوید-19 بود. روش: روش پژوهش نیمهآزمایشی با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را کل مادران مراقب کودکان کمتوان عقلانی شدید و عمیق شهرستان رزن تشکیل دادند (88=N). برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه اضطراب بک استفاده شد. در این پژوهش 26 نفر از مادران دارای شدت علائم اضطراب در دو گروه آزمایش و کنترل به صورت تصادفی جایگزین شدند. برای گروه آزمایش آموزش تنظیم هیجان در 8 جلسه آموزش داده شد و گروه کنترل در حین جلسات آموزشی را دریافت نکردند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کواریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که 72/72 درصد مادران مراقب کودکان مبتلا به کمتوانی عقلانی شدید و عمیق اضطراب متوسط تا شدید و 22/60 درصد اضطراب شدید داشتند. نتایج تحلیل کواریانس با اندازهگیری مکرر نشان داد که آموزش تنظیم هیجان بر کاهش اضطراب مادران مراقب کودکان دارای کمتوانی عقلانی شدید و عمیق در دوره کوید-19 اثربخش بوده است )05/0>p). نتیجهگیری: با توجه به نتایج، آموزش تنظیم هیجان برای کاهش علائم اضطراب مادران مراقب کودکان دارای کمتوانی عقلانی شدید و عمیق پیشنهاد میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اضطراب، تنظیم هیجان، کمتوانی عقلانی، کوید-19، مادران مراقب،
عنوان انگلیسی
COVID-19 and Anxiety in Caregiver Mothers of Children with Severe and Profound intellectual disabilities: The effectiveness of Emotion Regulation Training
چکیده انگلیسی مقاله
introduction: COVID-19 has led to high prevalence of anxiety in population. this disease can cause anxiety in caregiver mothers of children with severe and profound intellectual disabilities. This study aimed to determine the effectiveness of emotion regulation training on anxiety symptoms of caregiver mothers of children with severe and profound intellectual disabilities in outbreak of COVID-19. Method: The research method was quasi-experimental with experimental and control groups. The statistical population of this study consisted of all Caregiver mothers of children with severe and profound intellectual disabilities in Razan city (n=88). Beck Anxiety Inventory was used to collect data. In this study, 26 mothers with severe symptoms of anxiety were randomly replaced in the experimental and control groups. The emotion regulation was trained for experimental group in 8 sessions, and the control group did not receive any training during the sessions. Analysis of covariance with repeated measures was used to analyze the data. Results: The results showed that 72.72% of caregiver mothers of children with severe and profound intellectual disabilities had moderate to severe anxiety and 60.22% had severe anxiety. Results of analysis of covariance with repeated measures showed that the emotion regulation training was effective in reducing anxiety in caregiver mothers of children with severe and profound intellectual disabilities in outbreak of COVID-19 (p < 0.05). Conclusion: According to the results, the emotion regulation training to reduce anxiety of caregiver mothers of children with severe and profound mental disabilities is recommended.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اضطراب, تنظیم هیجان, کمتوانی عقلانی, کوید-19, مادران مراقب
نویسندگان مقاله
سعید آریاپوران |
گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ملایر، ملایر ایران
حسین شیبانی |
گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران،ایران
سید ولی الله موسوی |
دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
نشانی اینترنتی
https://jcp.semnan.ac.ir/article_5097_4beca7c1b69b06cd7c4b6a4e3639abe1.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات