این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 15 آذر 1404
روانشناسی بالینی
، جلد ۱۳، شماره ۳، صفحات ۶۹-۷۸
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر سبک های دلبستگی و راهبردهای مقابله ای مادران دارای کودکان معلولیت ذهنی حرکتی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر سبک های دلبستگی و راهبردهای مقابله ای مادران دارای کودکان معلول ذهنی- حرکتی انجام شد. روش: نمونهها به شیوه تصادفی خوشه ای چندمرحلهای (تعداد 24 نفر) انتخاب و سپس به صورت تصادفی به یک گروه آزمایش (12 نفر درگروه درمان شناختی-رفتاری) و یک گروه گواه (12 نفر) تقسیم شدند. در پیشآزمون از پرسشنامههای دلبستگی بزرگسالان کالینزورید و مقابله با شرایط پراسترس- فرم کوتاه کالزبیک و همکاران استفاده شد. سپس، درمان شناختی مبتنی بر ذهنآگاهی طی 8 جلسه و یکبار در هفته به مدت دو ساعت برروی گروه آزمایش اجرا شد و گروه گواه تحت هیچ مداخله ای قرار نگرفت. پسآزمون برای هر دو گروه تکمیل و داده های لازم گردآوری و با استفاده از روش تحلیلکواریانس چندمتغیره (مانکووا) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. یافتهها: نتایج بدستآمده از این پژوهش مبین آن بودکه برنامه درمانی شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی باعث کاهش سبک های دلبستگی اضطرابی (944/39 =F و 002/0 =(P و اجتنابی (772/51 =F و 001/0 =(P و افزایش سبک ایمن (352/130 =F و 000/0 =(P و همچنین کاهش راهبردهای مقابلهای هیجانمدار (108/155 =F و 001/0 =(P و اجتنابی (695/22 =F و 001/0 =(P و افزایش راهبرد مسالهمدار (127/203=F و 002/0 =(P مادران کودکان معلول ذهنیحرکتی در مرحله پسآزمون شد.نتیجه گیری: با عنایت به یافته های بدست آمده، به منظور کارآمدی سبکهای دلبستگی و راهبردهای مقابلهای مادران کودکان معلول ذهنی حرکتی مغزی باید به مداخله شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی توجه بیشتری مبذول گردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دلبستگی، ذهنآگاهی، شناختدرمانی، معلول ذهنی حرکتی،
عنوان انگلیسی
Effectiveness of Mindfulness-Based Cognitive Therapy on Attachment Styles and Coping Strategies among Mothers of Children with Mental Retardation and Motor Disability
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: The aim of this study was to determine the effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy on attachment styles and coping strategies among mothers of children with Mental Retardation and Motor Disability. Method: The samples were selected by multi-stage cluster random sampling (24 people) and then randomly divided into an experimental group (12 people in the cognitive-behavioral therapy group) and a control group (12) people . Adult attachment Inventory of Colins and Read and coping with stressful situations - short form Inventory of Calsbeek et al were used in the pre-test. In the next step, mindfulness-based cognitive therapy was performed on the experimental group for 8 hours in 8 sessions once a week and the control group did not undergo any intervention. Then, post-test was completed for both groups and the necessary data were collected and analyzed using multivariate analysis of covariance (MANCOVA). Results: The findings showed that mindfulness-based cognitive therapy program reduces anxiety (P= 0/002, F= 39/944) and avoidance (P= 0/001, F= 51/772) attachment styles and increases safe attachment style (P= 0/000, F= 130/352), as well as reduces emotion- focused (P= 0/001, F= 155/108) and avoidance (P= 0/001, F= 22/695) strategies and increases the problem- focused strategy (P= 0/002, F= 203/127), among mothers of children with Mental Retardation and Motor Disability in the post-test. Conclusion: Considering the findings, in order to efficiency of attachment styles and coping strategies among mothers of children with Mental Retardation and Motor Disability, more attention should be paid to mindfulness-based cognitive therapy intervention.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
دلبستگی, ذهنآگاهی, شناختدرمانی, معلول ذهنی حرکتی
نویسندگان مقاله
حشمت الله قهرمانلو |
دکتری روانشناسی، رییس اداره مشاوره دانشکده علوم پزشکی اسفراین، اسفراین، ایران
محمد خرمی |
دکتری روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی. واحد علوم و تحقیقات تهران (اصفهان)، تهران، ایران
سیده زهرا سیدی شخم زار |
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی. دانشگاه آزاد اسلامی. واحد سبزوار، سبزوار، ایران
سمیه اشرفی فرد |
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jcp.semnan.ac.ir/article_5496_1679d619d0a96ae378e7ace36fc88a35.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات