این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 17 آذر 1404
روانشناسی بالینی
، جلد ۱۳، شماره ۳، صفحات ۱-۱۸
عنوان فارسی
تدوین و بررسی اثربخشی بسته درمان گروهی مبتنی بر تحلیل رفتار متقابل و پذیرش و تعهد بر مؤلفههای خودشفقتی دختران با تجربه شکست عاطفی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تدوین و تعیین اثربخشی بسته درمان گروهی مبتنی بر تحلیل رفتار متقابل و پذیرش و تعهد بر مؤلفه های خودشفقتی دختران با تجربه شکست عاطفی انجام گرفتروش: برای تدوین بسته آموزشی روش آمیخته استفاده شد و طرح پژوهش جهت بررسی اثربخشی مداخله آموزشی نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشجویان دچار شکست عاطفی دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات تهران در سال 1399 بودند. به شیوه نمونه گیری در دسترس 30 نفر انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین و کاربندی تصادفی شدند و ملاکهای ورود و خروج کنترل شد. گروه آزمایش 8 جلسه مداخله گروهی محقق ساخته را دریافت کردند ولی گروه کنترل در لیست انتظار ماند. پرسشنامه خودشفقتی نف در مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری اجرا شد و داده ها به روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: یافتهها تفاوت آماری معناداری را میان دو گروه در پس آزمون و در پیگیری نشان داد ( p< 0/01) میانگین مؤلفه های قضاوت خود، همانندسازی افراطی و انزوا در گروه آزمایش نسبت به کنترل کاهش یافت، درحالیکه میانگین مؤلفه های مهربانی به خود، ذهنآگاهی و اشتراکات انسانی کاهش یافتند.نتیجه گیری: میتوان نتیجه گرفت که بسته آموزشی درمانی تدوین شده گروه درمانی مبتنی بر تحلیل روابط متقابل و پذیرش و تعهد بر خودشفقتی اثربخش است و میتوان از این مداخله برای افراد دارای شکست عاطفی بهره گرفت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تحلیل روابط متقابل، پذیرش و تعهد، خودشفقتی، شکست عاطفی،
عنوان انگلیسی
Development and Effectiveness Evaluation of a Group Treatment Package based on Transactional Analysis and Acceptance and Commitment Therapy on Aspects of Self-compassion in Girls with Emotional Breakdown Experience
چکیده انگلیسی مقاله
AbstractIntroduction: The aim of present research was to develop and evaluate the effectiveness of a group treatment package based on transactional analysis and acceptance and commitment therapy on self-compassion components in girls with emotional breakdown experience.Method: A mixed method was applied to develop the educational package and semi-experimental design were used to examine the instructional intervention. The study population consisted of all students with emotional breakdown in Islamic Azad University, Science and Research Branch in 2020. A total sample of 30 subjects selected by available sampling method and randomly divided to experimental (n=15) and control (n=15) groups and the inclusion/exclusion criteria were controled for. The experimental group received 8 session of researcher made package, wherase the control group remained in the waiting list. The Neff Self-compassion Questionnaire was administered in the pretest posttest and followup stages and extracted data were analyzed by a covariance statistical method.Results: The findings showed significant differences between two groups after intervention and in followup(p< 0.01). Decreased means of self-judgment, extreme identification and isolation, as well as , increased means of self-kindness, mindfulness and human commonalities observed in experimental group subjects than control.Conclusion: It could be concluded that the developed package was effective and could be apply to girls with a history of traumatic emotional breakdown.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تحلیل روابط متقابل, پذیرش و تعهد, خودشفقتی, شکست عاطفی
نویسندگان مقاله
فرنوش آقاجانی |
دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
فریبرز درتاج |
استاد،گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران-ایران
علی دلاور |
استاد، گروه سنجش و اندازهگیری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران-ایران
شکوه نوابی نژاد |
استاد، گروه مشاوره، دانشگاه خوارزمی، تهران-ایران
مژگان مردانی راد |
استادیار، گروه مشاوره ، واحد تهران مرکزی،دانشگاه ازاد اسلامی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://jcp.semnan.ac.ir/article_5492_19e7804d80098377070ac8b9d11ee2d7.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات