این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
روانشناسی بالینی، جلد ۱۳، شماره ۳، صفحات ۱-۱۸

عنوان فارسی تدوین و بررسی اثربخشی بسته درمان گروهی مبتنی بر تحلیل رفتار متقابل و پذیرش و تعهد بر مؤلفه‌های خودشفقتی دختران با تجربه شکست عاطفی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تدوین و تعیین اثربخشی بسته درمان گروهی مبتنی بر تحلیل رفتار متقابل و پذیرش و تعهد بر مؤلفه‌ های خودشفقتی دختران با تجربه شکست عاطفی انجام گرفتروش: برای تدوین بسته آموزشی روش آمیخته استفاده شد و طرح پژوهش جهت بررسی اثربخشی مداخله آموزشی نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشجویان دچار شکست عاطفی دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات تهران در سال 1399 بودند. به شیوه نمونه ­گیری در دسترس 30 نفر انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین و کاربندی تصادفی شدند و ملاک­های ورود و خروج کنترل شد. گروه آزمایش 8 جلسه مداخله گروهی محقق ساخته را دریافت کردند ولی گروه کنترل در لیست انتظار ماند. پرسشنامه خودشفقتی نف در مراحل پیش­ آزمون، پس ­آزمون و پیگیری اجرا شد و داده ­ها به روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه ‌و تحلیل قرار گرفتند.یافته­ ها: یافته‌ها تفاوت آماری معناداری را میان دو گروه در پس آزمون و در پیگیری نشان داد ( p< 0/01) میانگین مؤلفه­ های قضاوت خود، همانندسازی افراطی و انزوا در گروه آزمایش نسبت به کنترل کاهش یافت، درحالی­که میانگین مؤلفه­ های مهربانی به خود، ذهن­آگاهی و اشتراکات انسانی کاهش یافتند.نتیجه ­گیری: می‌توان نتیجه گرفت که بسته آموزشی درمانی تدوین شده گروه درمانی مبتنی بر تحلیل روابط متقابل و پذیرش و تعهد بر خودشفقتی اثربخش است و می­توان از این مداخله برای افراد دارای شکست عاطفی بهره گرفت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تحلیل روابط متقابل، پذیرش و تعهد، خودشفقتی، شکست عاطفی،

عنوان انگلیسی Development and Effectiveness Evaluation of a Group Treatment Package based on Transactional Analysis and Acceptance and Commitment Therapy on Aspects of Self-compassion in Girls with Emotional Breakdown Experience
چکیده انگلیسی مقاله AbstractIntroduction: The aim of present research was to develop and evaluate the effectiveness of a group treatment package based on transactional analysis and acceptance and commitment therapy on self-compassion components in girls with emotional breakdown experience.Method: A mixed method was applied to develop the educational package and semi-experimental design were used to examine the instructional intervention. The study population consisted of all students with emotional breakdown in Islamic Azad University, Science and Research Branch in 2020. A total sample of 30 subjects selected by available sampling method and randomly divided to experimental (n=15) and control (n=15) groups and the inclusion/exclusion criteria were controled for. The experimental group received 8 session of researcher made package, wherase the control group remained in the waiting list. The Neff Self-compassion Questionnaire was administered in the pretest posttest and followup stages and extracted data were analyzed by a covariance statistical method.Results: The findings showed significant differences between two groups after intervention and in followup(p< 0.01). Decreased means of self-judgment, extreme identification and isolation, as well as , increased means of self-kindness, mindfulness and human commonalities observed in experimental group subjects than control.Conclusion: It could be concluded that the developed package was effective and could be apply to girls with a history of traumatic emotional breakdown.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تحلیل روابط متقابل, پذیرش و تعهد, خودشفقتی, شکست عاطفی

نویسندگان مقاله فرنوش آقاجانی |
دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

فریبرز درتاج |
استاد،گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران-ایران

علی دلاور |
استاد، گروه سنجش و اندازه‌گیری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران-ایران

شکوه نوابی نژاد |
استاد، گروه مشاوره، دانشگاه خوارزمی، تهران-ایران

مژگان مردانی راد |
استادیار، گروه مشاوره ، واحد تهران مرکزی،دانشگاه ازاد اسلامی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://jcp.semnan.ac.ir/article_5492_19e7804d80098377070ac8b9d11ee2d7.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات