این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
دانش حسابداری مالی، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۱۰۹-۱۲۸

عنوان فارسی واکاوی نظریه درونداد- فرآیند- برونداد در تبیین تاثیر سطح تحصیلات اعضای هیئت‌مدیره بر ضعف کنترل‌های داخلی
چکیده فارسی مقاله هدف: وظیفه استقرار کنترل‌های داخلی اثربخش و فاقد ضعف بر عهده هیئت‌مدیره می‌باشد. از طرف دیگر بر اساس نظریه درونداد- فرآیند- برونداد سطح تحصیلات اعضای هیئت‌مدیره از اهمیت بسزایی برخوردار است و افزایش سطح تحصیلات اثربخشی هیئت‌مدیره را افزایش دهد. بنابراین سطح تحصیلات هیئت‌مدیره می‌تواند از عوامل تاثیرگذار بر کنترل داخلی باشد. از این رو هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر سطح تحصیلات اعضای هیئت‌‌مدیره بر ضعف کنترل‌های داخلی شرکت‌ها می‌باشد. روش: برایآزمون فرضیه پژوهش از اطلاعات مالی شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران در فاصله زمانی بین سال‌های 1393 تا 1397 استفاده شده است، به طوری‌که پس از اعمال محدودیت‌های موردنظر در این پژوهش، نمونه نهایی متشکل از 96 شرکت انتخاب گردید. پس از اندازه‌گیری متغیرهای پژوهش از تجزیه تحلیل رگرسیون خطی چند متغیره لجستیک، برای آزمون فرضیه‌ پژوهش استفاده ‌شد. آزمون فرضیه‌ نیز با استفاده از نرم‌افزار اقتصادسنجی Eviews و تکنیک‌های آماری داده‌های تلفیقی صورت پذیرفته است. یافته­ها: مطابق با پیش‌بینی نظریه درونداد- فرآیند- برونداد، نتایج نشان می­دهد که بین سطح تحصیلات اعضای هیئت‌‌مدیره و ضعف کنترل‌های داخلی شرکت‌ها رابطه منفی و معناداری وجود دارد. بعبارت دیگر سطح بالاتر تحصیلات اعضای هیئت‌مدیره منجر به کاهش ضعف کنترل‌های داخلی شرکت‌ها می‌گردد. نتیجه­گیری: مدیران تحصیل‌کرده‌تر در هیئت‌مدیره، کارایی و اثربخشی بیشتری نسبت به سایر همتایان خود دارند و از عملکرد بهتری برخوردارند و از طریق اعمال نظارت بیشتر بر کنترل داخلی شرکت، منجر به بهبود کنترل داخلی شرکت می‌شوند. دانش­افزایی: یافته‌های پژوهش می‌تواند خلاء تحقیقاتی موجود در حوزه تحصیلات هیئت‌مدیره را پوشش داده و برای مدیران، سرمایه‌گذاران و قانون‌گذاران بازار سرمایه در امر تصمیم‌گیری مفید باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تحصیلات هیئت‌مدیره، ضعف کنترل‌های داخلی، نظریه درونداد- فرآیند- برونداد،

عنوان انگلیسی Analyzing the Input-Process-Output Theory in Explaining the Impact of Boardroom Education on the Weaknesses of Internal Controls
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The Board of Directors is responsible for establishing effective and non-weak internal controls. On the other hand, according to the input-process-output theory, the level of education of board members is important and enhances the level of education of the board's effectiveness. Therefore, the level of education of the board of directors can be one of the factors influencing internal control. Therefore, the purpose of the present study was to investigate the effect of theboardeducation level on the of companies internal control weaknesses. Methods: To test the research hypothesis, the financial information of listed companies in Tehran Stock Exchange between 2014 and 2018 was used, so that after applying the constraints in this study, a final sample of 96 companies was selected. After measuring the research variables, multivariate logistic regression analysis was used to test the research hypothesis. Hypothesis testing was also performed using Eviews econometric software and statistical data panel techniques. Results: According to the prediction of input-process-output theory, the results show that there is a negative and significant relationship between the level of education of board members and the weakness of internal control of companies. In other words, the higher level of board education leads to the Decrease of the companies internal control weakness. Conclusion: More educated executives in the board are more efficient and effective than their counterparts and perform better and improve the internal control of the company by exercising more control over the internal control of the company. Contribution: The findings of the research can cover the research gap in board education and may be useful for managers, investors, and regulators of capital market decision making.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تحصیلات هیئت‌مدیره, ضعف کنترل‌های داخلی, نظریه درونداد- فرآیند- برونداد

نویسندگان مقاله روح اله عرب |
استادیار گروه حسابداری، موسسه آموزش عالی گلستان، گرگان، ایران.

مریم رضایی منفرد |
دانش آموخته دکترای مدیریت اجرایی، گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی گلستان، گرگان، ایران.

محمد غلامرضاپور |
دانش آموخته کارشناسی ارشد حسابداری

نرجس امیرنیا |
دانش آموخته کارشناسی ارشد حسابرسی


نشانی اینترنتی https://jfak.journals.ikiu.ac.ir/article_2174_b4d59150c90611bf817551eadf507030.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات