این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 30 مهر 1404
دانش حسابداری مالی
، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۱۹۵-۲۱۹
عنوان فارسی
ارزیابی سواد مالی مدیران شرکت های بخش خصوصی
چکیده فارسی مقاله
هدف:اندازهگیری سواد مالی اقشار مختلف جامعه در گذشته مورد توجه بسیاری از مطالعات داخلی و خارجی بوده، ولی سنجش سواد مالی مدیران شرکتها بطور خاص و به ویژه در سطح ملی مورد توجه نبوده، لذا پژوهش حاضر با هدف ارزیابی سواد مالی مدیران شرکتها و شناسایی عوامل موثر بر آن طراحی و اجرا شده است. روش: در مرحله کیفی پژوهش، مولفههای سواد مالی مدیران با استفاده از روش پدیدارشناسی، شناسایی و پس از تایید و وزندهی، پرسشنامه سواد مالی مدیران تدوین و به تایید خبرگان رسیده؛ سپس در مرحله کمی پژوهش، با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای، پرسشنامهها بین 229 نفر از مدیران عامل و اعضای هیئتمدیره شرکتهای منتخب توزیع و دادههای گردآوری شده با تکنیکهای مناسب آماری تحلیل شده است. یافتهها: یافتههای بخش کیفی حاکی از آن است که مؤلفههای سواد مالی تخصصی مدیران عبارتند از تحلیل و شناخت صورتهایمالی، آشنایی با قوانین بیمه، کار، مالیات، تجارت، بانکداری، چک، پولشویی، صادرات و واردات و بازارسرمایه. نتایج آزمون فرضیهها در بخش کمی نیز حاکی از عدم کفایت سواد مالی مدیران در حوزههای سواد مالی عمومی و تخصصی میباشد. برخی عوامل از جمله تحصیلات، سابقه مدیریت، اندازه شرکت و گذراندن دورههای مالی بر سواد مالی مدیران تاثیرگذار میباشند. نتیجهگیری: نتایج نشان داد مدیران فاقد سواد مالی کافی به ویژه در حوزههای تخصصی هستند و ضرورت دارد به نحو مقتضی مهارتهای مالی خود در حوزه تخصصی را افزایش دهند. دانشافزایی: پژوهش حاضر نخستین بار در ایران با رویکرد کیفی پدیدارشناسی به ارائه ابزاری مناسب جهت ارزیابی سواد مالی مدیران شرکتها پرداخته و با استفاده از ابزار مزبور سواد مالی مدیران را ارزیابی نموده که این امر میتواند نقطه آغازی برای انجام مطالعات جدید در این حوزه باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پدیدارشناسی، روش کولایزی، رویکرد کیفی، سواد مالی مدیران،
عنوان انگلیسی
Evaluation of the Financial Literacy of the Managers of the Private sector Companies
چکیده انگلیسی مقاله
Purpose: Measurement of financial literacy of various classes of society has been considered in many internal and foreign studies, but the evaluation of the financial literacy of the companies' managers has not been noticed especially in the national level. So, the present study was designed and conducted with the aim of evaluation of the financial literacy of the companies' managers and identifying the factors effective on it. Method: In the qualitative stage of the study, the components of managers' financial literacy have been identified using phenomenological method and after being verified and weighted, the managers' financial literacy questionnaire was codified and approved by the experts. Then, in the quantitative stage of the research, using cluster sampling method, the questionnaires were distributed among 229 managing directors and members of the board of directors of the selected companies and the collected data was analyzed using appropriate statistical techniques. Results: The findings of the qualitative section indicates that the components of the managers' specialized financial literacy include analysis and identification of the financial statements, familiarity with the rules of insurance, labor , taxation, banking, cheque , money laundering, export and import and capital market. The results of testing hypotheses in the quantitative section also indicate inefficiency of managers' financial literacy in the general and private financial literacy domains. Some factors including educations, management record, the size of the company and passing financial courses may influence the managers' financial literacy. Conclusion: The results showed that the managers lack sufficient financial literacy especially in the specialized domains and they are required to appropriately increase their financial skills in the specialized domain. Contribution: The present study has presented an appropriate instrument for evaluation of the managers' financial literacy with a qualitative phenomenological approach for the first time in Iran and this may be a starting point for performing new studies in this domain. .
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
پدیدارشناسی, روش کولایزی, رویکرد کیفی, سواد مالی مدیران
نویسندگان مقاله
مینا ابوسعیدی |
دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
محمود معین الدین |
دانشیار، گروه حسابداری، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
فروغ حیرانی |
استادیار، گروه حسابداری، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
نشانی اینترنتی
https://jfak.journals.ikiu.ac.ir/article_2482_3d5979a8f3e5e5cb5d6ba936b5f2ba98.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات