این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 1 آبان 1404
جامعه شناسی هنر و ادبیات
، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۳۹-۶۱
عنوان فارسی
اعتیاد و دیگربودگی: مطالعۀ جامعهشناختی فیلم دارکوب از منظر آلودهانگاری
چکیده فارسی مقاله
دارکوب (1396) فیلمی به کارگردانی بهروز شعیبی است که تأثیر اعتیاد را در برساخته شدن هویت فردی و اجتماعی شخصیت اصلی فیلم، مهسا، به تصویر میکشد. در طول فیلم، اعتیاد مهسا باعث میشود که اطرافیانش او را فردی انزجارآور و گونهای از آلودگی اجتماعی محسوب کنند و به تحقیر و طرد او بپردازند؛ ازاینرو، شخصیت مهسا و چگونگی برساخته شدن هویت اجتماعی او از دیدگاه آلودهانگاری قابل بررسی است. ساختار روایی دارکوب را میتوان دارای دو سطح از آلودهانگاری دانست؛ سطح نخست، به برساخته شدن شخصیت مهسا بهعنوان «امر آلودۀ» اجتماعی دلالت میکند و سطح دوم، ارتباط او با جمعیتهای آلودهانگاشته و چگونگی شکلگیری آنها را نشان میدهد؛ به همین دلیل، در این مقاله از تلفیق دو رویکرد موجود در نظریۀ آلودهانگاری، یعنی رویکردهای روانشناختی و جامعهشناختی، برای بررسی ماهیت اعتیاد بهعنوان آلودگی اجتماعی و معتاد بهعنوان «امر آلوده» استفاده میشود. این دو رویکرد دارای مؤلفههای مشترکی همچون «دیگربودگی امر آلوده»، «برساخته شدن گفتمانی آن» و «سیالیتش در مرزهای سوژه» هستند. با استفاده از این سه مؤلفه، چگونگی شکلگیری فرد معتاد بهعنوان «امر آلوده» و ارتباط این برساختۀ آلودهانگاری با تشکیل «جمعیتهای آلودهانگاشته» و جغرافیای فرهنگی مربوط به آنها بررسی میشود. در این مقاله مشخص میشود که سه مؤلفۀ مشترک در دو رویکرد آلودهانگاری نهتنها عواملی برای برساختن فرد بهعنوان «امر آلوده» هستند، بلکه منجر به تشکیل جمعیتهای آلودهانگاشته و مناطق حاشیهای آلوده میشوند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
امر،آلوده،جمعیتهای،آلودهانگاشته،ژولیا،کریستوا،تایلر،
عنوان انگلیسی
Abjection and Otherness: The Sociological Study of Axing from the Abjection Approach
چکیده انگلیسی مقاله
Axing (2018) is a movie directed by Beheooz Shoaibi depicting the influences of addiction on its female character’s social and personal identity. In the movie, Mahsa’s addiction is considered as a source of disgust and social contamination, and a reason for her abandonment. Therefore, Mahsa’s character and the way her social identity is constructed can be analyzed based on theories of abjection. Abjection in Axing has two narrative layers. The first layer pivots on Mahsa’s interactions with her ex-husband’s new family and her own family, while the second narrative layer relates Mahsa to the abject populations and zones who reside on the margins of society. Accordingly, in this article, the two approaches of abjection, psychological and social, are utilized for the study of addiction as social abjection and an addicted person as “the abject”. The two approaches are found to share three same features: “the otherness of the abject”, “its discursive construction” and “wandering on the borders of subject”. Therefore, by utilizing these three features, the construction of an addicted person as a construct of abjection is studied and its relation with the formation of abject populations and zones are explained. In this article it is clarified that the mentioned features are not only the main factors in the social construction of an addicted person as “the abject”, but also result in the formation of abject populations and zones.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
امر,آلوده,جمعیتهای,آلودهانگاشته,ژولیا,کریستوا,تایلر
نویسندگان مقاله
جلال فرزانه دهکردی |
ایران، تهران، دانشگاه امام صادق (ع)، بخش زبان های خارجی
نشانی اینترنتی
https://jsal.ut.ac.ir/article_77846_c13dde9a0727e94bc75046fd1b837883.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات