این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 14 آبان 1404
جامعه شناسی هنر و ادبیات
، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۱-۱۹
عنوان فارسی
نشانهشناسی و تحلیل راهبردهای انتقال ایدئولوژی در سریالهای تاریخی : مورد مطالعه سریال"در چشم باد"
چکیده فارسی مقاله
این پژوهش نحوه نمایش وقایع تاریخی دوره قاجار و پهلوی برای بازتولید ایدئولوژی دوره معاصر و ایجاد پشتوانه تاریخی برای آن را در سریال تاریخی " در چشم باد" با استفاده از راهبردهای انتقال ایدئولوژی مطالعه میکند. ترکیب نظریه برساخت معنای استوارت هال با راهبردهای انتقال ایدئولوژی تامپسون، چارچوب نظری مناسبی برای دستیابی به هدف پژوهش ارائه میدهد. با شناسایی دو مولفه اصلی بازنمایی شده در سریال یعنی نهاد مطبوعات و شخصیتهای سیاسی تاریخی، از نشانه شناسی جان فیسک برای تحلیل و شناخت رمزگان به کار رفته در فیلم، و مطالعه اسنادی برای فهم تنوع روایتهای تاریخی دوران بازنمایی شده استفاده میشود. یافتهها نشان میدهند که این سریال با استفاده از حذف و گزینش و تحریف زمانی به تقویت ایدئولوژی جمهوری اسلامی در دوره معاصر پرداخته و از از سه راهبرد الف) عادی سازی یا چیزوارگی به وسیله بازنمایی برخی روایات، و چشم پوشی از روایتهای دیگر برای طبیعی جلوه دادن وقایع اجتماعی و سیاسی آن دوران، ب) مشروعیت زدایی در همه مولفهها ج) چندپارگی به وسیله مطلوبیتزدایی از برخی شخصیتهای مهم سیاسی. با استفاده از این سه راهبرد، روایتهای تاریخی در خدمت تقویت ایدئولوژی جمهوی اسلامی ایران بودهاند. این پژوهش نشان میدهد که بهرهمندی از متون و اسناد تاریخی در تحلیل نشانهشناسی میتواند ضمن افزودن بر غنای تحلیل و درک رمزگان ایدئولوژیک، ابزار مناسبی برای شناخت راهبردهای انتقال ایدئولوژی در مطالعه فیلم باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نشانه،بازنمایی،ایدئولوژی،سریالهای تاریخی،انتقال ایدئولوژی،
عنوان انگلیسی
Semiotic Analysis and Operation of Ideology in Historical Series: The Ccase of "Dar Chesme-e Baad”
چکیده انگلیسی مقاله
This article analyses An Iranian Historical TV series that called “Dar Cheshm-e Baad” (In the Eyes of The Wind) to explore operation of Ideology by semiotic analysis and historical review. Two main components in mentioned series are the institution of the press and, political figures in Iranian history. Signs and documents are compared based on theoretical synthesis between Hall’s construction of meaning and Thompson’s operation of Ideology. For this, the film watched more than 10 times and two main factors extracted as Press and Political actors. The signs of these Factors analyzed by Fisk’s semiotic analysis and they matched to competing narratives by historical documents. According to findings the film has been able to strengthen the ideology of the Islamic Republic of Iran by means of deleting, selecting and altering of historical statements by using three modes: a) Normalization through representing certain statements and ignoring other narratives to feature the social and political events of that time b) Legitimization upon the whole elements c) fragmentation through the destitution of some key political characters.Using This modes, historical narratives boost the Ideology of Islamic Republic of Iran. This study shows that using historical documents in semiotic analysis provides rich tool for studying the operation of Ideology in film analysis.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نشانه,بازنمایی,ایدئولوژی,سریالهای تاریخی,انتقال ایدئولوژی
نویسندگان مقاله
سیده زهرا اجاق |
پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
شکوفه کریمی |
پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
نشانی اینترنتی
https://jsal.ut.ac.ir/article_77845_ea21a2e77900dcf54079c86db3eda79a.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات