این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 18 آبان 1404
جامعه شناسی هنر و ادبیات
، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۱۲۳-۱۴۵
عنوان فارسی
مطالعه کیفی رابطه برساخت خلاقیت و سیالیت ژانرهای موسیقی (مطالعه موردی تغییرات ژانری و نوآوری در فرهنگ تولید موسیقی کلاسیک ایرانی)
چکیده فارسی مقاله
در این مقاله، سیالیت در تقسیمبندی ژانر موسیقی کلاسیک ایرانی را مرتبط با معنای خلاقیت بهمثابه «فرایندی فرهنگی» مطالعه کردیم. از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته با پنج نفر از موسیقیدانان در ژانر موسیقی دستگاهی، چگونگی رابطه برساخت خلاقیت در «فرهنگ تولید» صنعت موسیقی ایران را با تقسیمبندی ژانر کلاسیک ایرانی تحلیل کردیم. طبق نتایج، مضامین اصلی عبارتند از «خلاقیت شهرت-محور» که موسیقی شبهدستگاهی، ترکیبی و سفارشی-سازمانی را ایجاد میکند، «خلاقیت ناب» که ژانر هنری را میآفریند و «خلاقیت فرهنگساز» که ژانر اصیل دستگاهی و هنر اجتماعی را خلق میکند. در هر ژانری، کدهای اخلاقی و آیینی و جایگاه مخاطب و سود متفاوت است. کدهای اخلاقی و آیینی در مضمون فرهنگساز، مرتبط با پیششرطهای اخلاقی مانند تواضع و آداب آیینی ساز زدن است. رابطه با مخاطب، عمودی و در راستای ارتقای سلیقه شنیداری اوست و سود مالی در آن آیندهنگرانه است. در خلاقیت ناب، کدهای اخلاقی و آیینی برجسته نیستند، مخاطب غایب است و خود واقعی خالق در این ژانر حضور دارد. ژانر شهرت- محور، با تصور مخاطب شروع میشود، احساس از خودبیگانگی هنرمند در این ژانر وجود دارد، نتیجهگرایی سریع مالی در آن دنبال میشود و کدهای اخلاقی و آیینی مبتنی بر خودنمایی تکنیکی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خلاقیت،فرهنگ تولید،ژانر،موسیقی کلاسیک ایرانی،صنایع فرهنگی،
عنوان انگلیسی
Qualitative study of the relationship between constructing creativity and fluidity of music genres; A case study of genre changes and innovation in the culture of Iranian classical music production
چکیده انگلیسی مقاله
In this article, we studied the fluidity in the division of the Iranian classical music genre related to the meaning of creativity as a "cultural process". Through a semi-structured interview with 5 musicians in the Iranian classical music genre, we analyzed how the relationship between creating creativity in the "production culture" of the Iranian music industry and the division of the Iranian classical genre. According to the results, the main themes are "celebrity-oriented creativity", which creates quasi-Dastgahi, Composite music and custom-organizational music, "pure creativity", which creates the artistic genre, and "cultural creativity", which is the original Dastgahi genre, and Creates social art. In each context, the moral and ritual codes and the position of the audience and the profit are different. Ethical and ritual codes in the context of cultural are related to moral preconditions such as modesty and rituals. The relationship with the vertical audience and in order to promote the audience's listening taste and financial gain in it is futuristic. In pure creativity, moral and ritual codes are not prominent, the audience is absent and the real creator himself is present in this genre. The reputation-oriented genre begins with the audience's perception, there is a sense of artist alienation in the genre, it is followed by rapid financial consequentialism, and the moral and ritual codes are based on technical ostentation.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
خلاقیت,فرهنگ تولید,ژانر,موسیقی کلاسیک ایرانی,صنایع فرهنگی
نویسندگان مقاله
مهری بهار |
دانشیار گروه علوم ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
زهراسادات چلنگر |
دانشجوی دکترای علوم ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
نشانی اینترنتی
https://jsal.ut.ac.ir/article_81063_bb7c39ad31e52f0a61bba66612b25cc4.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات