این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 12 آبان 1404
جامعه شناسی هنر و ادبیات
، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۵۹-۸۹
عنوان فارسی
دروغ در سهگانه اصغر فرهادی (نشانهشناسی فیلمهای «چهارشنبه سوری»، «درباره الی» و «جدایی نادر از سیمین»)
چکیده فارسی مقاله
هدف مقاله پیشرو بررسی سه فیلم از آثار اصغر فرهادی ـ «چهارشنبه سوری»، «درباره الی» و «جدایی نادر از سیمین» ـ است که به موضوع دروغ پرداختهاند. نویسندگان با استفاده از تحلیل روایت و بهرهگیری از روش نشانهشناسی و رمزگان فیسک (رمزگان فنی، اجتماعی و ایدئولوژیک) کوشیدهاند تا زمینهها و کارکردهای دروغ را در این سه روایت سینمایی واکاوی کنند. مطالعه حاضر با تقسیمبندی دروغ به سه نوع دروغ بهمثابه مفّر، دروغ بهعنوان دام و سلاح و دروغ بهعنوان گریس (تسهیلگر امور روزمره)، نشاندهنده آن است که دروغ در آثار فرهادی نشئتگرفته از اضطرار بوده و بهمثابه مفر عمل میکند. در این میان، نشانهشناسی سه فیلم مذکور نشان میدهد که جامعه ایرانی به نمایش درآمده در این آثار و مقتضیات آن برای شخصیتهای سه روایت، در برخورد با مسائل مختلف، راه گریزی جز توسل به دروغ باقی نمیگذارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دروغ،سهگانه اصغر فرهادی،نشانهشناسی،رمزگان فنی،اجتماعی و ایدئولوژیک،اضطرار،
عنوان انگلیسی
Lies in Asghar Farhadi's trilogy
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this article is to review three films by Asghar Farhadi - "Chaharshanbe Soori", "About Eli" and " Nader’s Separation from Simin" - which deal with the subject of lies. The authors tried to investigate the contexts and functions of falsehood in these three cinematic narratives by using narrative analysis and using semiotic methods and physical codes (technical, social, and ideological codes). The present study, by dividing lies into three types of lies as a loophole, lies as traps and weapons, and lies as Facilitator (facilitator of daily affairs), shows that lies in Farhadi's works originate from urgency and act as an escape route. Meanwhile, the semiotics of the three films show that the Iranian society shown in these works and its requirements for the characters of the three narratives, there is no escape but resorting to lies in the face of various issues.Keywords: Mohammad Reza Javadi YeganehSaeedeh Zadghannad
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
دروغ,سهگانه اصغر فرهادی,نشانهشناسی,رمزگان فنی,اجتماعی و ایدئولوژیک,اضطرار
نویسندگان مقاله
محمدرضا جوادی یگانه |
دانشیار گروه جامعهشناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
سعیده زادقناد |
کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه دانشگاه تهران
نشانی اینترنتی
https://jsal.ut.ac.ir/article_84242_a9cee33bb6ea0bb10b2967ec4029bb71.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات