این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جامعه شناسی هنر و ادبیات، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۸۶-۱۱۱

عنوان فارسی مطالعه دلایل استقبال از رمان «ملت عشق» در ایران؛
چکیده فارسی مقاله بر اساس آمار نشر کتاب، رمان «ملت عشق» یکی از رمان‌های پرفروش سال‌های اخیر در ایران است و توجه به دلایل و زمینه‌های عامه‌پسند شدن آن می‌تواند به درکی از حال‌وهوای جامعه در این دوره کمک کند. ازاین‌رو، پژوهش حاضر از طریق مطالعۀ کیفی علل گرایش کاربران زن اینستاگرام به رمان «ملت عشق» سعی کرد تا بتواند به بخشی از مسائل مطرح حول چنین پدیده‌ای در جامعۀ ایران دست یابد. به این منظور، با روش تحلیل مضمون و انجام نمونه‌گیری هدفمند و گلوله‌برفی، با بیست نفر از این کاربران مصاحبۀ عمیق نیمه‌ساخت‌یافته انجام شد. طبق یافته‌های این پژوهش، اگرچه به نظر می‌رسید نوعی فراخوانیِ مخاطب توسط ویژگی‌های عامه‌پسند و تبلیغات کنجکاوی‌برانگیز صورت گرفته باشد، اما از سوی دیگر، توجه به عناصر داستان نظیر فرم، محتوا و مؤلف نیز بیانگر گزینش‌گری مخاطبان و عاملیت آن‌ها در انتخاب این اثر بود و به‌طور کلی، علاوه‌بر عامل «موج تبلیغاتی» و «جذابیت داستان»، علل گرایش به مطالعۀ چنین اثری را می‌توان ناشی از عامل مهم دیگری از جمله پرداختن به مسائلی از جنس «مسئلۀ روز جامعه» در ایران دانست که استقبال بالا از چنین اثری نیز می‌تواند نشان‌دهندۀ نوعی حساسیت اجتماعی نسبت به این‌گونه مسائل باشد. در مجموع، بر مبنای اطلاعات به دست آمده از مصاحبه‌های عمیق با تعدادی از مخاطبان این رمان، می‌توان گفت شرایط اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ایران در توجه و استقبال از این اثر تأثیرگذار بوده و در این میان، نقش شبکۀ اجتماعی اینستاگرام در معرفی و استقبال هرچه بیشتر از آن بسیار پررنگ بوده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ادبیات عامه‌پسند،ملت عشق،نظریۀ دریافت،کاربران اینستاگرام،زنان،

عنوان انگلیسی Studying the reasons for the acceptance of the novel "The Forty Rules of love" in Iran
چکیده انگلیسی مقاله According to the book publishing statistics, the novel "The Forty Rules of Love" is one of the best-selling novels in recent years in Iran, and paying attention to the reasons and contexts of its popularity can help to understand the mood of society in this period. Therefore, the present study, through a qualitative study of the reasons for the tendency of female Instagram Users to the novel "The Forty Rules of Love", tried to find some of the issues raised around such a phenomenon in Iranian society. For this purpose, in-depth semi-structured interviews were conducted with twenty of these Users by means of Content Analysis and Purposeful sampling and Snowball sampling. According to the findings of this study, although it seemed that the audience was called by popular features and curious advertisements, but on the other hand, attention to the elements of the story such as form, content and author also indicates the selectivity of the audience and their agency in choosing this book, and in addition to the "propaganda wave" and "story appeal", the reasons for the tendency to study it can be attributed to another important factor, such as addressing issues such as "society's current issue" in Iran. It can be said that the social, cultural and political conditions of Iran are influential in the attention of this book, and among them, the role of Instagram in introducing and more attention to it has been very bold.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ادبیات عامه‌پسند,ملت عشق,نظریۀ دریافت,کاربران اینستاگرام,زنان

نویسندگان مقاله بهارک محمودی |
رزونامه نگاری دانشکده علوم ارتباطات

طاهره رضایت |
گروه ارتباطات، دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی

مژگان حاجی زادگان |
دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی


نشانی اینترنتی https://jsal.ut.ac.ir/article_89264_3c9abfcafa77cdac4435252eae034a0e.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات