تربیت اسلامی، جلد ۱۷، شماره ۴۲، صفحات ۲۹-۵۱

عنوان فارسی شناسایی عناصر و مؤلفه‎های برنامه درسی دین و زندگی مبتنی بر دیدگاه ماورای فردی؛ یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی عناصر و مؤلفه‎های برنامه درسی دین و زندگی مبتنی بر دیدگاه ماورای فردی در دوره متوسطه دوم بود.‎ روش این پژوهش از نظر هدف، توسعه‎ای−کاربردی و از نظر نوع روش، تحلیل محتوی مبتنی بر کدگذاری سـه مرحله‎ای (باز، محوری و گزینشی) بود. حوزه مورد پژوهش شامل کلیه صاحب‎نظران و اساتید حوزه برنامه‎ریزی درسی، علوم ‎تربیتی و مدیریت آموزشی بود که با روش نمونه‎گیری هدفمند، اساتیدی که شرایط مورد نظر را داشتند مورد مصاحبه نیمه−ساختاریافته قرار گرفتند که با رسیدن به اشباع نظریِ یافته‎ها، تعداد نمونه‎های پژوهش به دوازده نفر رسید. برای تجزیه و تحلیل داده‎های حاصل از مصاحبه، از روش‎های سه مرحله‎ایِ کدگذاریِ استفاده شد. براساس یافته‎های به دست آمده، از کدبندی مصاحبه‎ها، هیجده مقوله و پنج عنصر مشخص گردید که شامل: عنصر هدف با پنج مقوله، عنصر ارزشیابی با چهار مقوله و عنصرهای ویژگی یادگیرنده، محتوا و روش به‎طور مشترک با سه مقوله به‎عنوان عناصر و محتواهای مورد شناسایی برای برنامه درسی دین و زندگی مبتنی بر دیدگاه ماورای فردی در دوره متوسطه دوم بودند. از عناصر و مؤلفه‎های شناسایی شده می‎توان در طراحی الگوی مبتنی بر دیدگاه ماورای فردی در برنامه درسی دین و زندگی استفاده نمود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله برنامه درسی، دیدگاه ماورای فردی، کتاب دین و زندگی، مطالعه کیفی،

عنوان انگلیسی Identifying the Elements and Components of the Curriculum of the Books Din va Zendegi (Religion and Life) Based on a Transpersonal View: A Qualitative Study
چکیده انگلیسی مقاله This study aims to identify the elements and components of the curriculum of the books Din va Zendegi (Religion and Life) in senior high schools based on a transpersonal view. The method of this study was developmental-applicative in terms of purpose, and in terms of the type of method, content analysis was based on three-stage coding (open, axial , and selective). The field of study included all the experts and teachers in curriculum planning, educational sciences, and educational management, and through the purposive sampling method, the teachers with the desired qualifications were interviewed in a semi-structured way until arriving at the theoretical saturation of the findings, the number of study samples reached 12 teachers. To analyze the data obtained from the interviews, three-step coding methods were used. According to the findings, 18 categories and 5 elements were identified from the coding of the interviews: the objective element with 5 categories, the evaluation element with 4 categories, the elements of learners’ characteristics, and content and method with 3 categories, which were identified as the elements and contents for the books Din va Zendegi (Religion and Life) in senior high schools based on a transpersonal view. The identified elements and components can be used in designing a model based on a transpersonal view in the curriculum of the books Din va Zendegi.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله برنامه درسی, دیدگاه ماوراى فردى, کتاب دین و زندگی, مطالعه کیفی

نویسندگان مقاله مهدی کلانتری |
مدیرت آموزش عالی ،رودهن،دانشگاه ازاد اسلامی ،رودهن،ایران

منصوره عابدیان اصفهانی |
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن

بدیع الزمان مکی آل آقا |
برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و مشاوره و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحدرودهن


نشانی اینترنتی http://islamicedu.rihu.ac.ir/article_2000_0dac33f99fa3ec42b99a4cafa0230706.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات