تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی، جلد ۵۴، شماره ۳، صفحات ۱۳-۳۳

عنوان فارسی شناسایی عوامل تأثیرگذار بر قیمت نهایی کتاب الکترونیکی کودکان و نوجوانان از دیدگاه ناشران
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف اصلی از این پژوهش شناسایی عوامل اثرگذار بر قیمت نهایی کتاب الکترونیکی کودک و نوجوان به صورت عام و هزینه‌های تولید تمام شده مؤثر بر قیمت نهایی از دیدگاه ناشران است.روش پژوهش: در این پژوهش از روش‌شناسی کیفی استفاده شده است، ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه‌ساختاریافته است. جامعه آماری پژوهش، کلیه ناشران کتاب‌های الکترونیکی کودک و نوجوانِ دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که در رابطه با قیمت نهایی کتاب الکترونیکی کودک و نوجوان، عوامل همتای چاپی، ذی‌نفعان (مخاطب و نویسنده)، محتوا، هزینه تمام شده تولید کتاب الکترونیکی، سود و فروش و در نهایت محیط بیرونی به صورت کلی تأثیرگذار هستند. همچنین هزینه‌های مربوط به فناوری اطلاعات، هزینه‌های توزیع کتاب الکترونیکی، هزینه نیروی انسانی متخصص محتوایی و فناورانه، هزینه‌های تولید محتوا، هزینه‌های ثابت شرکتی و هزینه‌های مربوط به تبلیغ و بازاریابی هزینه‌های تمام شده یک کتاب الکترونیکی را از دیدگاه ناشران تشکیل می‌دهند.اصالت اثر: این پژوهش به نظر می‌رسد که برای نخستین بار عوامل موثر بر قیمت نهایی کتاب الکترونیکی کودک و نوجوان را از دیدگاه ناشران مورد سنجش قرار داده است. به علاوه تعیین عوامل هزینه کرد نهایی تاثیرگذار بر قیمت نهایی کتاب الکترونیکی از ویژگی های بارز این پژوهش است که می تواند برای ناشرانی که قصد ورود به این حوزه را دارند بسیار سودمند واقع شود زیرا در محیط نشر، اقتصاد سرمایه و برگشت سود همواره عامل اساسی برای ناشران بوده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله قیمت گذاری کتاب الکترونیکی،کودک و نوجوان،نشر الکترونیکی،ناشران الکترونیکی،

عنوان انگلیسی Identifying Factors Influencing the Final Price of E-Books for Children and Adolescents from the Viewpoint of Publishers
چکیده انگلیسی مقاله Purpose: The main purpose of this study was to identify the factors affecting the final price of the E-book in general and the cost of production that has an impact on the final price from the perspective of publishers.Methods: In this study, qualitative methodology was used. The data collection tool was a semi-structured interview. The statistical population of the study was all publishers of child and adolescent e-books licensed by the Ministry of Culture and Islamic Guidance.Results: The findings showed that factors generally affect on final price of the e-book including the print counterparts, the stakeholders, the content, the cost of producing the e-book, the profits and sales, and finally the external environment. Also from the perspective of publishers, effective factors affecting on final production costs of e-books included IT costs, e-book distribution costs, specialist human resources on content and technology, content production costs, corporate fixed costs, and advertising and marketing costs as well. Originality: As a matter of fact, It seems that this article has investigated the affected factors on the final prices of children and adolescent e-books for the first time. Moreover, in detail, the production prices of that e-book, which effect on final price assigned based on mentioned publishers’ viewpoint. Besides, the point question in question is that this article is so useful for some publishers which want to enter the publishing of e-books, and frighten of come backing profit is accounted as a problematic issue.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله قیمت گذاری کتاب الکترونیکی,کودک و نوجوان,نشر الکترونیکی,ناشران الکترونیکی

نویسندگان مقاله اطهره نقدی نژاد |
علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگا تهران، تهران، ایران.

سپیده فهیمی‌فر |
استادیار علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران

علیرضا نوروزی |
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی https://jlib.ut.ac.ir/article_80658_3cefe9507890695ed6a42ea3e85498fd.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات