تاریخ ادبیات، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۲۸۷-۳۰۷

عنوان فارسی دشواری‌های آموزش زبان‌های باستانی ایران ( اوستایی، فارسی باستان، سغدی)
چکیده فارسی مقاله هدف اصلی از آموختن زبان‌های باستانی دستیابی به توانایی خواندن و درک متون باستانی است و برخلاف زبان‌های امروزی، کسب چهار مهارت شنیدن، خواندن، صحبت‌کردن و نوشتن ضروری نیست، چون کسی این زبان‌های بدون گویشور را به منظور برقراری ارتباط یاد نمی-گیرد. تمرکز بر مهارت خواندن اهمیت یادگیری دستور زبان را افزایش می‌دهد، زیرا از یک سو برای درک پیچیدگی‌های متن تسلط بر دستور زبان لازم است و از سوی دیگر بخش مهمی از کسانی که قصد فراگیری این زبان‌ها را دارند در رشته زبان‌شناسی تاریخی تحصیل می‌کنند و با جنبه‌های دستوری متون باستانی سروکار دارند. در مقاله حاضر، ابتدا به تفاوت‌های میان آموزش زبان‌های باستانی و زبان‌های امروزی اشاره می‌شود و سپس با بیان دشواری‌های خاص آموزش سه زبان ایرانی اوستایی، فارسی‌باستان منابع اصلی آموزش این زبان‌ها در دانشگاه‌های ایران با یکدیگر مقایسه می-شوند. براساس این یررسی می‌بینیم که این کتاب‌ها از نظر روش اختلاف چندانی ندارند و همگی بر اساس روش «دستور-ترجمه» تألیف شده‌اند، اما کارآمدترین منابع با متن همراه هستند و هم‌زمان با آموزش دستور زبان و تمرینات دستوری، توانایی درک متن را هم افزایش می‌دهند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژه‌های کلیدی &،quot،آموزش زبان&،quot،، &،quot،اوستایی&،quot،، &،quot،سغدی&،quot،، &،quot،فارسی باستان&،quot،،

عنوان انگلیسی The Problems of Teaching Ancient Iranian Languages (Avestan, Old Persian, and Sogdian)
چکیده انگلیسی مقاله Teaching ancient languages has an important difference from teaching modern languages. In contrast, the student of modern languages focus on four skills, speaking, listening, reading, and writing, the acquisition of an ancient language, more than anything, is based on text comprehension. That is why modern language teaching methods, like CLT, are not very useful for teaching ancient languages. Moreover, most ancient texts are not general texts, but there are literary, religious, or legal texts, and the student needs additional and information to comprehend the texts. In this paper, at first, we notice the problems of teaching ancient Iranian languages and then describe what can be called the “teaching method of Avestan, Old Persian, and Sogdian. At the end, we compare the available books for learning these languages. All of these books use the method, named “grammar-translation,” but the most useful ones have original texts besides the grammar explanations and pay more attention to read and to analyze of the texts.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله واژه‌های کلیدی &,quot,آموزش زبان&,quot,, &,quot,اوستایی&,quot,, &,quot,سغدی&,quot,, &,quot,فارسی باستان&,quot

نویسندگان مقاله لیلا ورهرام |
دانشگاه تهران، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه زبانهای باستانی


نشانی اینترنتی https://hlit.sbu.ac.ir/article_101130_7e985812fd67bf8d140a11dcf58d70ac.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات