این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 11 مهر 1404
بررسی های حسابداری و حسابرسی
، جلد ۲۷، شماره ۲، صفحات ۲۸۸-۳۰۶
عنوان فارسی
بررسی تأثیر استراتژیهای رقابتی بر رشد توان رقابتی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ـ مقایسه مدلها در دوران پیش از تحریم و تحریم
چکیده فارسی مقاله
هدف: رقابت گسترده موجود در بازار، شرکتها را ناگزیر از بهکارگیری استراتژیهایی برای رویارویی با این رقابت کرده است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر استراتژیهای رقابتی تمایز محصول، مدیریت هزینه بر رشد توان رقابتی شرکتها و بررسی و مقایسه این تأثیر در دوران پیش از تحریم و تحریم است. روش: نمونه پژوهش، از 137 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران، طی سالهای 1383 تا 1394 تشکیل شده است. فرضیههای پژوهش طی سه دوره زمانی، پیش از تحریم (1383 تا 1388)، دوره تحریم (1389 تا 1394) و دوره زمانی 1383 تا 1394 آزمون شدند. یافتهها: دو استراتژی تمایز محصول و مدیریت هزینه، بر رشد توان رقابتی شرکتها در دوره پیش از تحریم تأثیر معناداری ندارند. استفاده از استراتژی مدیریت هزینه، به افزایش رشد توان رقابتی شرکتها و استفاده از استراتژی تمایز محصول، به کاهش رشد توان رقابتی شرکتها در دوره تحریم منجر شده است. همچنین در این دوره، شدت تأثیر استراتژی تمایز محصول در کاهش رشد توان رقابتی شرکتها، بیشتر از شدت تأثیر استراتژی مدیریت هزینه در افزایش رشد توان رقابتی شرکتها بوده است. از این رو، تأثیر استراتژیهای رقابتی بر رشد توان رقابتی شرکتها در دوران پیش از تحریم و تحریم با یکدیگر متفاوت است. استفاده از استراتژی مدیریت هزینه طی سالهای 1383 تا 1394، رشد توان رقابتی شرکتها را افزایش داده است؛ اما استراتژی تمایز محصول تأثیر معناداری نداشته است. نتیجهگیری: استفاده از استراتژی تمایز محصول در بین شرکتهای ایرانی چندان موفق نبوده است؛ اما استفاده از استراتژی مدیریت هزینه به افزایش رشد توان رقابتی شرکتها منجر شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رقابتپذیری،رشد توان رقابتی،استراتژی تمایز محصول،استراتژی مدیریت هزینه،تحریم،
عنوان انگلیسی
Investigating the Effect of Competitive Strategies on the Competitive Power Growth of Listed Companies in Tehran Stock Exchange - Comparison Pre-Sanction with Sanction Period Models
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: The widespread competition in market, has forced companies to adopt strategies to deal with this competition. This study aims to investigate the effect of competitive strategies of product differentiation and cost management on growth of companies' competitive power and to scrutinize pre-sanction and sanction periods in regards with this effect. Methods: The sample consisted of 137 listed companies in the Tehran Stock Exchange during the years 2004 to 2015. Then research hypotheses analysed for three time periods namely pre-sanctions period (2004 - 2009), the sanctions period (2010 - 2015) and the whole period of 2004 - 2015 seprately. Results: The results showed that non of competitive strategies product differentiation and cost management had significant impact on the companies competitive power growth in the pre-sanctions period. The use of cost management and product differentiation strategies has led to increas and decrease in competitive power growth of companies respectively during the sanctions period. In addition, during this period, the intensity of the effect of product differentiation strategy on decreasing the competitive power growth has been more than the intensity of the effect of cost management strategy on increasing the competitive power growth. So, the effect of competitive strategies including product differentiation and cost management on growth of companies' competitive power inpre-sanction and sanction periods are different. The results also indicated that the use of cost management strategy during the period form 2004 to 2015 has increased the competitive power growth of companies but the product differentiation strategy had no significant effect. Conclusion: The growth of Competitive power varies according to the type of competitive strategy which is pursued by companies. An increase in the competitiveness power of companies is seen due to the use of cost management strategy; however the use of product differentiation strategy has not been very successful. The results indicate that in order to take advantage of opportunities and to overcome the threats, managers should consider a strategic management approach based on understanding the internal and external environment of the organization in developing competitive strategies of companies. Also, by carefully monitoring their operating costs and not compromising product quality, they have to utilize a cost leadership strategy. In addition, in order for a product differentiation strategy to succeed in creating value for customers and for the company to achieve competitive advantage, the values created in the company's products or services need to be higher than the customer's costs so that customers are willing to pay a higher price.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
رقابتپذیری,رشد توان رقابتی,استراتژی تمایز محصول,استراتژی مدیریت هزینه,تحریم
نویسندگان مقاله
داود مرادی |
کارشناس ارشد، گروه حسابداری، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.
فرزاد غیور |
استادیار، گروه حسابداری، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.
غلامرضا منصورفر |
دانشیار، گروه حسابداری، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.
نشانی اینترنتی
https://acctgrev.ut.ac.ir/article_77368_5adf5ff8edcd3394f069df088c7d59bc.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات