این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
آینه معرفت، جلد ۱۹، شماره ۴، صفحات ۱-۱۸

عنوان فارسی بررسی عقل از دیدگاه ملاصدرا و میرزا مهدی اصفهانی
چکیده فارسی مقاله عقل ازنظر ملاصدرا بر شش معنا به‌صورت اشتراک لفظی اطلاق می‌شود. ازنظر وی یکی از مهم‌ترین معنای عقل، همان قوه ادراکی است که انسان با آن به ادراک اشیاء می‌پردازد. همچنین خداوند متعال به برخی انسان‌ها نوری عطا می‌کند که به‌وسیله آن تبعیت از دستورات دینی ممکن می‌شود. میرزا مهدی اصفهانی عقل را نوری می‌داند که خداوند متعال ‌این نور را پس از رسیدن انسان‌ها به بلوغ، به آن‌ها عطا می‌کند. انسان‌ها ‌این نور را در حالت غضب و شهوت از دست می‌دهند. ازنظر وی عقل فلسفی گمراه‌کننده است. با تبیین ویژگی‌های عقل موردنظر میرزا مهدی اصفهانی و ملاصدرا و تدقیق در معنای عقل عملی و نظری، می‌توان بین عقل مورد نظر ‌این دو متفکر اشتراکاتی پیدا کرد. ‌این اشتراکات تنها در بخشی از خصوصیات عقل عملی هست اما بنا بر تصریحات میرزا مهدی اصفهانی عقل نظری مورد قبول ملاصدرا ناکارآمد است و دفاع برخی مروجین مکتب تفکیک از میرزا مهدی اصفهانی مبنی بر قبول حجیت ‌این عقل توسط او، با عبارات او ناسازگار است
کلیدواژه‌های فارسی مقاله عقل، نور، ملاصدرا، میرزا مهدی اصفهانی،

عنوان انگلیسی The Study of Intellect from the Perspective of Mulla Sadra and Mirza Mahdi Isfahani
چکیده انگلیسی مقاله According to Mulla Sadra, intellect, as a polysomic word, has six different meanings. For him, one of the most important meanings of intellect is the power of perception through which humans perceive objects. In addition, God, the Almighty, endows some human beings with the light that enables them to obey religious orders. Mirza Mahdi Esfahani considers intellect to be the light that God, the Almighty, bestows upon human beings after they reach puberty. Human beings lose the light when they fall in a state of anger or lust. To him, philosophical intellect is misleading. By explaining the attributes of intellect from Mirza Mahdi Esfahani and Mulla Sadra’s perspective and pondering on the meaning of practical and theoretical intellect, the paper reveals commonalities between the two thinkers. These commonalities are found in some properties of practical intellect. In fact, Mirza Mahdi Esfahani asserts that Mulla Sadra's theoretical intellect is counterproductive. It is argued that the claims of some Promoters of the Separation School that Mirza Mahdi Esfahani considers this meaning as valid are incompatible with his statements.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله عقل, نور, ملاصدرا, میرزا مهدی اصفهانی

نویسندگان مقاله مهدی آزادپرور |
دانشگاه قم


نشانی اینترنتی https://jipt.sbu.ac.ir/article_97327_dbfbe9344281b7a5f500b306cd4222ec.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات