این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
آموزش محیط زیست و توسعه پایدار، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۹-۲۲

عنوان فارسی تأثیر برنامه آموزش سواد محیط‌زیستی مبتنی بر فناوری واقعیت افزوده بر دانش، نگرش و رفتار محیط‌زیستی دانش آموزان دوره متوسطه
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر، با هدف بررسی تأثیر برنامه آموزش سواد محیط‌زیستی مبتنی بر فناوری واقعیت افزوده بر دانش، نگرش و رفتار محیط‌زیستی دانش آموزان دوره متوسطه انجام شده است. جامعۀ آماری این پژوهش را کلیۀ دانش‌آموزان دورۀ متوسطه شهر تهران که در سال تحصیلی 1396-1397 مشغول به تحصیل بوده‌اند، تشکیل می‌دهند. نمونۀ موردمطالعه با استفاده از روش نمونه‌گیری غیر تصادفی انتخاب شد که به دو گروه 20 نفری (گروه آزمایش و کنترل) تقسیم شدند. روش تحقیق، روش شبه آزمایشی (طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل) بود. ابتدا آزمون سواد محیط‌زیستی به‌عنوان پیش‌آزمون استفاده شده است. سپس ابزارهای ارتباطی سیار جهت اجرای واقعیت افزوده در اختیار گروه آزمایش قرارگرفته و در گروه کنترل مطالب محیط‌زیستی موردنظر به‌صورت سنتی ارائه شد. پس از اتمام تدریس در هر دو گروه، مجدداً ابزار پرسشنامه سواد محیط‌زیستی مورداستفاده قرار گرفت و نتایج آن مورد مقایسه قرار گرفت. جهت تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس و آزمون واریانس چند متغیره استفاده‌شده است. نتایج پژوهش نشان داد که برنامه آموزش سواد محیط‌زیستی مبتنی بر فناوری واقعیت افزوده بر دانش، نگرش و رفتار محیط‌زیستی دانش آموزان دوره متوسطه تأثیر مثبتی داشته است و می‌تواند به‌عنوان ابزاری مفید در آموزش مورداستفاده قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سواد محیط‌زیستی، واقعیت افزوده، نگرش، رفتار، دانش محیط‌زیستی،

عنوان انگلیسی The Effect of Augmented Reality-based Environmental Literacy Education Program on the Environmental Knowledge, Attitude and Behavior of Highschool Students
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to investigate the impact of augmented reality technology based environmental literacy training program on the knowledge, attitude and behavior of high school students. The population of this study consisted of all high school students of Tehran who were studying in the year 1396-97. The sample was selected by non-random sampling method and divided into two groups of 20 (experimental and control groups). The research method was quasi-experimental (pretest-posttest with control group). First, the environmental literacy test was used as a pre-test. Then the mobile tools were provided to the experimental group to perform augmented reality, and control group were presented in the traditional environment. After completing the teaching process in both groups, the environmental literacy questionnaire was used again, and its results were compared. Covariance analysis and multivariate analysis of variance were used for data analysis. The results showed that environmental literacy education based on augmented reality technology had a positive effect on the knowledge, attitude and environmental behavior of high school students and it can be used as a useful tool in education.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله سواد محیط‌زیستی, واقعیت افزوده, نگرش, رفتار, دانش محیط‌زیستی

نویسندگان مقاله خدیجه علی‌آبادی |
دانشیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی

فاطمه جنیدی جعفری |
کارشناس ارشد کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی

سعید پور روستایی اردکانی |
استادیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی


نشانی اینترنتی https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_7534_409f33b20062f9dcff6efaa153218631.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات