این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
آموزش محیط زیست و توسعه پایدار، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۱۶۱-۱۷۴

عنوان فارسی اعتبار سنجی زیرساخت‌های تدوین برنامه درسی غیرمتمرکز مبتنی بر آمایش سرزمین در دوره ابتدایی
چکیده فارسی مقاله هدف این پژوهش، اعتبار سنجی زیرساخت‌های تدوین برنامه درسی غیرمتمرکز مبتنی بر آمایش سرزمین در دوره ابتدایی بود. مطالعه حاضر از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ شیوه جمع‌آوری داده‌ها، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری در این پژوهش کلیه مدیران و معلمان دوره ابتدایی شهر کرمانشاه می‌باشند که تعداد 384 نفر به شیوه نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای متناسب با حجم جامعه به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری پژوهش پرسشنامه بود که دارای هشت متغیر و 46 گویه بود و از مبانی نظری استخراج شده بود تحلیل داده‌ها با بهره‌گیری از تحلیل عاملی تأییدی و تحت نرم‌افزار لیزرل انجام گرفت. یافته‌ها نشان داد که زیرساخت‌های تدوین برنامه درسی غیرمتمرکز مبتنی بر آمایش سرزمین عبارت‌اند از سیاست‌های محیط کلان، تفویض اختیار، زیرساخت‌های انسانی و اجتماعی، زیرساخت‌های فرهنگی، نظام مدیریت منطقه‌ای، زیرساخت‌های مالی، زیرساخت‌های قانونی و حقوقی و انطباق برنامه درسی با آمایش سرزمین. همچنین نتایج تحلیل عاملی تأییدی جهت اعتبارسنجی زیرساخت‌ها نشان از اعتبار قابل‌قبول زیرساخت‌های تدوین برنامه درسی غیرمتمرکز مبتنی بر آمایش سرزمین می‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آمایش سرزمین، اعتبار سنجی، برنامه درسی، تمرکززدایی، دوره ابتدایی،

عنوان انگلیسی Validating of Compiling a Decentralized Curriculum Based on Spatial Planning in the Primary School
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to evaluate the compiling a decentralized curriculum based on spatial planning in the primary school. The study is a descriptive survey in terms of purpose, and applied research in terms of data collection. The statistical population of this study is all elementary school teachers and teachers in Kermanshah city. The research tool was a questionnaire with eight variables and 46 items and extracted from theoretical bases. Data analysis was performed using confirmatory factor analysis and using LISREL software. The findings showed that decentralized curriculum development infrastructures include macro environment policies, empowerment, human and social infrastructure, cultural infrastructure, regional management system, financial infrastructure, legal and legal infrastructures, and adaptation of curriculum to spatial planning. Also, the results of confirmatory factor analysis for infrastructure validation indicated acceptable reliability of decentralized land-based curriculum development infrastructure.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آمایش سرزمین, اعتبار سنجی, برنامه درسی, تمرکززدایی, دوره ابتدایی

نویسندگان مقاله زهرا نجار |
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

بهنام طالبی |
استادیار گروه علوم تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران،

موسی پیری |
دانشیار برنامه‌ریزی درسی گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

جهانگیر یاری |
استادیار گروه علوم تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران


نشانی اینترنتی https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_8302_3c6af5f1e36d0f1007d9a3d1e675f4fc.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات