این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 31 شهریور 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۲۴، شماره ۳، صفحات ۱۵۳-۱۶۰
عنوان فارسی
نقش تعدیلگر سبکهای دلبستگی ناایمن در رابطه سازگاری معنوی با رشد معنوی و پریشانی روانی در دانشجویان دارای تجربهی شکست عاطفی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: پژوهش حاضر به منظور تعیین نقش تعدیلگر سبکهای دلبستگی ناایمن در رابطه سازگاری معنوی با رشد معنوی و پریشانی روانی دانشجویان دارای تجربهی شکست عاطفی انجام گرفت.روش کار: جامعهی آماری این پژوهش شامل کلیهی دانشجویان پسر دانشگاه های شهر اهواز بودند که تجربهی شکست عاطفی در رابطه با دختران داشتند. 200 نفر از این افراد به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده دراین پژوهش، پرسشنامهی سازگاری معنوی (SCQ)، پرسشنامه رشد معنوی (SAI)، سبکهای دلبستگی (RAAS) و پرسشنامه پریشانی روانی بودند. برای نتایج تحلیل از از روش همبستگی ساده و رگرسیون تعدیلگر استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین سازگاری معنوی و رشد معنوی، رابطهی مثبت معنیدار (P= 0.001, r= 0.58) و بین سازگاری معنوی و پریشانی روانی رابطهی منفی معنی دار وجود دارد (P= 0.001, r= -0.17). همچنین نتایج رگرسیون تعدیلگر نشان داد که سبک دلبستگی ناایمن رابطهی بین سازگاری معنوی با رشد معنوی را تعدیل میکند (P= 0.05, β= -1.12)، اما سبک دلبستگی ناایمن رابطهی بین سازگاری معنوی و پریشانی روانی را تعدیل نمیکند (P= 0.96, β= 0.03).نتیجهگیری: با توجه به نتایج، سازگاری معنوی در رشد معنوی و سلامت روان نقش دارد و دلبستگی تاایمن میتواند نقش تعدیل کننده در رابطه سازگاری معنوی و رشد معنوی داشته باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پریشانی روانی، رشد معنوی، سازگاری معنوی، سبک های دلبستگی
عنوان انگلیسی
Moderating role of insecure attachment styles in the relationship between spiritual compatibility with spiritual growth and psychological distress in university students who experienced emotional failure
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: This study aimed to determine mediating role of insecure attachment styles on relationship between spiritual compatibility with spiritual growth and psychological distress in university students who experienced emotional failure. Materials and Methods: The statistical community of this study consisted of all male students in Ahvaz universities who experienced emotional failure in their relationships with girls. Among them, 200 men were selected by the purposeful sampling method. The research instruments included spiritual compatibility questionnaire, spiritual assessment inventory, revised attachment styles questionnaire, and psychological distress questionnaire. Data analyzed through SPSS-21, regression, and simple correlation method. Results: The results showed that there is a significant relation between spiritual compatibility with spiritual growth (P= 0.001, r= 0.58) and also there is a negative relation between spiritual compatibility and psychological distress (P= 0.001, r= -0.17). Also the results of mediating regression showed that insecure attachment style mediate the relation between spiritual compatibility with spiritual growth (P= 0.05, β= -1.12) but insecure attachment style does not mediate the relation between spiritual compatibility and psychological distress (P= 0.96, β= 0.03). Conclusion: According to the results, spiritual compatibility plays a role in spiritual growth and mental health. Insecure attachment style has a moderating role in the relationship between spiritual compatibility and spiritual growth.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Attachment Styles, psychological distress, Spiritual compatibility, Spiritual growth
نویسندگان مقاله
| Abbas Amanelahi
Associate professor, Department of Counseling, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
| Safa Safaei Moghadam
MA. in counseling, Department of Counseling, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
| Manochehr Taghipour
MA, Instructor, Department of Counseling, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
نشانی اینترنتی
https://jfmh.mums.ac.ir/article_20068.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات