این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۲۴، شماره ۵، صفحات ۳۳۳-۳۴۰

عنوان فارسی مقایسه حافظه کاری دیداری و شنیداری افراد دارای لکنت با افراد بدون لکنت
چکیده فارسی مقاله مقدمه: لکنت رشدی یک اختلال عصبی است که معمولاً به صورت یک مشکل حرکتی ظاهر می شود. با این حال، نظریه‌های شناختی معتقدند که توانایی‌های شناختی ضعیف منشأ لکنت هستند. این مطالعه با هدف مقایسه حافظه کاری دیداری و شنیداری در بزرگسالان با و بدون لکنت انجام شد. مواد و روش ها: این پژوهش در کلینیک گفتار درمانی بیمارستان ابن سینا و مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 2020-2019 انجام شد. در این مطالعه، بزرگسالانی که لکنت دارند (AWS) (60=N) و بزرگسالان بدون لکنت (AWNS) (60=N)، بین 17 تا 37 سال، بدون سابقه ذهنی و حسی، زبانی، شنوایی، گفتاری، نقایص حرکتی و روانپزشکی به کار گرفته شدند. آزمون N-Back توانایی های حافظه کاری بصری شرکت کنندگان را ارزیابی کرد. همچنین برای ارزیابی توانایی‌های حافظه فعال شنوایی از آزمون وکسلر (Digit span) استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 25 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین گروه‌ها در تکلیف نام‌گذاری رقم تفاوت معناداری وجود ندارد (05/0 P>). اما تفاوت معنی داری بین دو گروه در حین تکلیف 2 Back مشاهده شد (02/0=P). تجزیه و تحلیل نشان داد که AWS هشدارهای کاذب بیشتری به دلیل اضطراب داشت در حالی که به دلیل افزایش تقاضای توجه پاسخ می داد. از سوی دیگر، می تواند نشانه ای از کمبود حافظه فعال در طول یک کار دشوار باشد. نتیجه‌گیری: بزرگسالان مبتلا به لکنت نسبت به بزرگسالان عادی عملکرد ضعیفی دارند، حتی اگر عملکرد آنها هنوز در محدوده طبیعی باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله حافظه کاری دیداری، حافظه کاری شنیداری، لکنت رشدی

عنوان انگلیسی Comparing visual and auditory working memory in adults with stutter and normal adults
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Developmental stuttering is a neurological disorder commonly manifested as a motor problem. Cognitive theories, however, hold that poorly developed cognitive abilities are the origins of stuttering. This study aimed to compare the visual and auditory working memory in adults with and without stutter. Materials and Methods: This research was performed at the Speech Therapy Clinic of Ibn-e-Sina Hospital and Psychiatry and Behavioral Sciences Research Center of in Mashhad University of Medical Sciences, Iran, in 2019-2020. In this study, Adults Who Stutter (AWS) (N= 60) and Adults Who No Stutter (AWNS) (N= 60), aged between 17-37 years, with no history of mental and sensory, lingual, hearing, articulatory, motor, and psychiatry defects, were recruited. The N-Back test evaluated the participants' visual working memory abilities. In addition, the Wechsler test (Digit span) was used to evaluate the auditory working memory abilities. Data analyzed through SPSS 25 software. Results: The results revealed no significant difference between groups in the digit naming task (P> 0.05). However, a significant difference was seen between the two groups during the 2‑Back task (P= 0.02). Analysis showed that AWS had more false alarms due anxiety while responding due to increased attentional demands. On the other hand, it could be a sign of working memory deficits during a difficult task. Conclusion: Adults with stutter perform poorly than normal adults, even though their performance is still within the normal range.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Auditory working memory, Developmental stuttering, Visual working memory

نویسندگان مقاله | Elham Hakimi
M.A in cognitive psychology, Department of Speech Therapy, Ibn-e-Sina Psychiatric Hospital, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.


| Ali Ghanaei Chamanabad
Associate professor of cognitive neuroscience, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Iran.


| Javad Salehi Fadardi
Professor of psychology, Department of Clinical Psychology, Faculty of Education and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.


| Saeedeh Hajebi
Ph.D. student in biostatistics, School of Health, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.



نشانی اینترنتی https://jfmh.mums.ac.ir/article_21008.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات