این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 شهریور 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۲۵، شماره ۱، صفحات ۱۷-۲۶
عنوان فارسی
طراحی مدل پیشبینی رفتار اخلاقی براساس سبکهای تربیتی و قدرت ایگو: نقش میانجی سازهی خود فراروی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: این پژوهش با هدف طراحی مدل پیشبینی رفتار اخلاقی بر اساس سبکهای تربیتی و قدرت ایگو با میانجیگری سازه ی خودفراروی در میان دانشجویان انجام شد. روش کار: روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی و جامعه ی آماری شامل تمام دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان در سال تحصیلی 400-1399 بودند. در این میان تعداد 285 نفر به شیوهی نمونهگیری خوشهای چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل مقیاسهای رفتار اخلاقی، سبکهای تربیتی و قدرت ایگو بودند. داده ها با روش تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار LISREL تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که مدل پیشنهادی با دادههای تجربی برازش مناسبی دارد (95/0= GFI، 98/0 = IFI، 97/0= CFI). همچنین نتایج نشان داد که اثر سبکهای تربیتی بر رفتار اخلاقی و خودفراروی و اثر قدرت ایگو و خود فراروی بر رفتار اخلاقی معنادار هستند. نتایج حاصل از آزمون سوبل نیز نشان داد که متغیر خودفراوری در ارتباط بین سبک سهلگیر (01/0 , p< 68/2- Z=)، سبک مقتدر (01/0 , p< 55/2 Z=)، سبک مستبد (01/0 , p< 61/3- Z=) و قدرت ایگو (01/0 , p< ، 56/4 Z=) با رفتار اخلاقی نقش میانجی معناداری دارد. نتیجه گیری: برپایه نتایج میتوان گفت که سبکهای تربیتی، قدرت ایگو و خودفراروی میتوانند وقوع رفتارهای اخلاقی را پیش بینی کنند. همچنین، متغیر خودفراروی میتواند یکی از عوامل تأثیرگذار بر رابطه و پیوند میان سبکهای تربیتی و قدرت ایگو با رفتار اخلاقی باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اخلاق، رفتار اخلاقی، سبکهای تربیتی، قدرت ایگو، خودفراروی
عنوان انگلیسی
Designing a model for predicting moral behavior based on parenting styles and ego-strength: The mediating role of the self-transcendence structure
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: This study aimed to design a model for predicting moral behavior based on parenting styles and ego-strength with the mediating role of the structure of self-transcendence among university students. Materials and Methods: The statistical population of this descriptive-correlational study included all students of Bu-Ali Sina University of Hamadan city-Iran in the 2020-2021 academic year. Two-hundred eighty-five students were selected using a multi-stage cluster sampling method. The instruments were the moral behavior scale, parenting styles scale, ego-strength scale, and self-transcendence scale. The data were analyzed by path analysis with LISREL software. Results: The results indicated that the proposed model fitted the experimental data (GFI= 0.95, IFI= 0.98, and CFI= 0.97). Also, the results of path analysis indicated that the effects of parenting styles on moral behavior and self-transcendence and the effects of ego-strength and self-transcendence on moral behavior were significant. The results of Sobel's test (z) indicated that the self-transcendence variable has a significant mediating role in the relationship between permissive style (Z= -2.68, P< 0.01), authoritative style (Z= -2.55, P< 0.01), authoritarian style (Z= -3.61, P< 0.01), and ego-strength (Z= 4.56, P< 0.01) with moral behavior. Conclusion: Based on the results, it can be said that parenting styles, ego-strength, and self-transcendence can predict conducting moral behaviors. Also, self-transcendence can be one of the factors that influence the relationship between parenting styles and ego-strength with moral behavior.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Ego-strength, Morality, Moral behavior, Parenting Styles, Self-transcendence
نویسندگان مقاله
| Mehran Farhadi
Assistant professor, Department of Psychology, Faculty of Economics and Sciences Social, Bu- Ali Sina University, Hamadan, Iran.
| Arezou Delfan Beiranvand
Ph.D. student in educational psychology, Department of Psychology, Faculty of Economics and Sciences Social, Bu- Ali Sina University, Hamadan, Iran.
نشانی اینترنتی
https://jfmh.mums.ac.ir/article_21800.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات