این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۲۵، شماره ۱، صفحات ۱۷-۲۶

عنوان فارسی طراحی مدل پیش‌بینی رفتار اخلاقی براساس سبک‌های تربیتی و قدرت ایگو: نقش میانجی سازه‌ی خود فراروی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: این پژوهش با هدف طراحی مدل پیش­بینی رفتار اخلاقی بر اساس سبک­های تربیتی و قدرت ایگو با میانجی­گری سازه­ ی خودفراروی در میان دانشجویان انجام شد. روش کار: روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی و جامعه­ ی آماری شامل تمام دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان در سال تحصیلی 400-1399 بودند. در این میان تعداد 285 نفر به شیوه­ی نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ ای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل مقیاس­های رفتار اخلاقی، سبک­های تربیتی و قدرت ایگو بودند. داده ها با روش تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار LISREL تجزیه و تحلیل شدند. یافته­ها: نتایج پژوهش نشان داد که مدل پیشنهادی با داده­های تجربی برازش مناسبی دارد (95/0= GFI، 98/0 = IFI، 97/0= CFI). همچنین نتایج نشان داد که اثر سبک­های تربیتی بر رفتار اخلاقی و خودفراروی و اثر قدرت ایگو و خود فراروی بر رفتار اخلاقی معنادار هستند. نتایج حاصل از آزمون سوبل نیز نشان داد که متغیر خودفراوری در ارتباط بین سبک سهل­گیر (01/0 , p< 68/2- Z=)، سبک مقتدر (01/0 , p< 55/2 Z=)، سبک مستبد (01/0 , p< 61/3- Z=) و قدرت ایگو (01/0 , p< ، 56/4 Z=) با رفتار اخلاقی نقش میانجی معناداری دارد. نتیجه ­گیری: برپایه نتایج می­توان گفت که سبک­های تربیتی، قدرت ایگو و خودفراروی می­توانند وقوع رفتارهای اخلاقی را پیش ­بینی کنند. همچنین، متغیر خودفراروی می­تواند یکی از عوامل تأثیرگذار بر رابطه و پیوند میان سبک­های ­تربیتی و قدرت ایگو با رفتار اخلاقی باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اخلاق، رفتار اخلاقی، سبک‌های تربیتی، قدرت ایگو، خودفراروی

عنوان انگلیسی Designing a model for predicting moral behavior based on parenting styles and ego-strength: The mediating role of the self-transcendence structure
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: This study aimed to design a model for predicting moral behavior based on parenting styles and ego-strength with the mediating role of the structure of self-transcendence among university students. Materials and Methods: The statistical population of this descriptive-correlational study included all students of Bu-Ali Sina University of Hamadan city-Iran in the 2020-2021 academic year. Two-hundred eighty-five students were selected using a multi-stage cluster sampling method. The instruments were the moral behavior scale, parenting styles scale, ego-strength scale, and self-transcendence scale. The data were analyzed by path analysis with LISREL software. Results: The results indicated that the proposed model fitted the experimental data (GFI= 0.95, IFI= 0.98, and CFI= 0.97). Also, the results of path analysis indicated that the effects of parenting styles on moral behavior and self-transcendence and the effects of ego-strength and self-transcendence on moral behavior were significant. The results of Sobel's test (z) indicated that the self-transcendence variable has a significant mediating role in the relationship between permissive style (Z= -2.68, P< 0.01), authoritative style (Z= -2.55, P< 0.01), authoritarian style (Z= -3.61, P< 0.01), and ego-strength (Z= 4.56, P< 0.01) with moral behavior. Conclusion: Based on the results, it can be said that pa­­­­renting styles, ego-strength, and self-transcendence can predict conducting moral behaviors. Also, self-transcendence can be one of the factors that influence the relationship between pa­­­­renting styles and ego-strength with moral behavior.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Ego-strength, Morality, Moral behavior, Parenting Styles, Self-transcendence

نویسندگان مقاله | Mehran Farhadi
Assistant professor, Department of Psychology, Faculty of Economics and Sciences Social, Bu- Ali Sina University, Hamadan, Iran.


| Arezou Delfan Beiranvand
Ph.D. student in educational psychology, Department of Psychology, Faculty of Economics and Sciences Social, Bu- Ali Sina University, Hamadan, Iran.



نشانی اینترنتی https://jfmh.mums.ac.ir/article_21800.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات