این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
طب توانبخشی، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۶۲۶-۶۳۹

عنوان فارسی مقایسه تأثیر روش‌های خطی و غیرخطی بر شایستگی حرکتی واقعی و ادراک‌شده کودکان
چکیده فارسی مقاله مقدمه و اهداف آموزش در تربیت‌بدنی رکن اصلی سلامت در مدرسه است و برای شادابی و نشاط جامعه از‌طریق ارتقای فعالیت بدنی کمک می‌کند. در‌این‌راستا، برخی تمرین‌دهندگان با روش آموزش خطی یا غیرخطی سعی می‌کنند در سلامت جامعه مؤثر باشند؛ بنابراین این مطالعه سعی دارد مشخص کند چه روش آموزشی (خطی و غیرخطی) در ارتقای شایستگی حرکتی ادراک‌شده و واقعی کودکان مؤثر است. مواد و روش‌ها در این مطالعه 2 مدرسه پسرانه که آموزش در کلاس تربیت‌بدنی در یکی از آن‌ها خطی و در دیگری غیرخطی بود، انتخاب شدند. ازاین‌رو، از هر مدرسه 50 کودک به‌عنوان نمونه و به‌صورت تصادفی انتخاب شدند (میانگین سن‌=8/47 و انحراف معیار=‌1/14). تبحر حرکتی با آزمون برونینکس اوزرتسکی ویرایش 2 و شایستگی حرکتی ادراک‌شده با پرسش‌نامه انگیزش درونی ارزیابی شدند. یافته‌ها نتایج آزمون تحلیل کوواریانس با حذف اثر پیش‌آزمون نشان داد گروه غیرخطی در تبحر حرکتی (00/P=0) و شایستگی حرکتی ادراک‌شده (02/P=0) به‌طور معناداری نمرات بالاتری نسبت به گروه خطی کسب کردند. نتیجه‌گیری نتایج بر اهمیت استفاده از آموزش غیرخطی در تربیت‌بدنی با دست‌کاری محیط و تکلیف بدون دستورالعمل مستقیم و بازخورد تأکید دارد. روش‌های غیرخطی به‌عنوان روش‌های نوین در مدارس می‌توانند جایگزین روش‌های سنتی شوند. در این روش با استفاده از دستکاری قیود می‌توان به کودکان در ابعاد مختلفی، ازجمله شایستگی حرکتی واقعی و ادراک‌شده کمک کرد تا رشد مناسب داشته باشند. نتایج این مطالعه برای معلمانی که مهارت‌های حرکتی بنیادی را در مدرسه آموزش می‌دهند، کاربرد دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، تبحر حرکتی، روش خطی، روش غیرخطی، شایستگی حرکتی،

عنوان انگلیسی Comparison of the Effect of Linear and Nonlinear Methods on Children’s Actual
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aims Education in school is a key element of health and helps to freshness and vitality of the community through the promotion of the physical activity. In this regard, some practitioners try to be effective in community health through linear or non-linear training methods. Thus, this study tried to determine which educational method (linear, nonlinear) is effective in promoting perceived and real motor competence in children.Methods In this study, two boy schools were selected whose education in the physical education class was linear in one and non-linear in the other. Therefore, 50 children from each school were selected as a sample randomly (Mean±SD age: 8.47±1.14 ). Motor proficiency was assessed by the Bruininks-Oseretsky Test, and perceived motor competence was assessed by the Incentive Motivation Questionnaire. Results The results of the analysis of covariance by eliminating the effect of the pre-test showed that the nonlinear group in motor skills (P=0.00) and perceived motor competence (P=0.02) scored significantly higher than the linear groupConclusion The results emphasize the importance of using nonlinear training in physical education with manipulation of the environment and task without direct instructions and feedback. Nonlinear methods as new methods in schools can replace traditional methods. In this method, by manipulating the constraints, children can be helped to grow in various dimensions, including real and perceived motor skills. The results of this study are useful for teachers who teach basic motor skills in school.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آموزش, تبحر حرکتی, روش خطی, روش غیرخطی, شایستگی حرکتی

نویسندگان مقاله امین ابدالی فر |
گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت‌بدنی، واحد تهران‌مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

شهاب پروین پور |
گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت‌بدنی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

سید محمد کاظم واعظ موسوی |
گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت‌بدنی، دانشگاه جامع امام حسین، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1101542_9f560263cccec3adb1c4831bafcddcbf.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات