این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 21 مهر 1404
پژوهش در پزشکی
، جلد ۴۷، شماره ۱، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
هزینه های تحمیلی بر جامعه در اثر سوانح ترافیکی درسال ۱۴۰۰
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: با توجه به اهمیت هزینه سوانح ترافیکی علاوه بر تألمات روحی و اجتماعی و نیز روند رو به افزایش آمار تصادفات و خلا اطلاعاتی در مورد نداشتن برآورد هزینه ها بر مبنای مدل و الگویی ، این تحقیق روی یافته های سوانح ترافیکی در سال 1400 انجام گرفت. مواد و روش ها: تحقیق به روش توصیفی و اکتشافی انجام گرفت. در سال 1400 از مجموعه کاربران راه تعداد 385 نفر (که شامل سرنشینان، رانندگان وسایط نقلیه چهارچرخ موتوری موتورسیکلتسواران و عابران پیاده بودند) به روش تصادفی انتخاب شدند و برآورد هزینه ها با استفاده از مدل willingness to pay و روش (contingent value, stated preference, revealed preference) انجام و تحلیل داده ها با استفاده از (Weibull and Bayesian models) و آماره توصیفی ارائه گردید. یافتهها: در سال 1400، 16778 مورد مرگ وجود داشت. برآورد هزینه فوت یک نفر 7/19 میلیارد تومان و کل هزینه ها 330754 میلیارد تومان برآورد گردید .برای مصدومین هزینه به میزان 76527 میلیارد تومان برآورد گردید و براساس درآمد ناخالص ملی، حدود 14/11 درصد کل درآمد ناخالص را شامل می شود. نتیجهگیری: به نظر می رسد که هزینه سوانح تصادفات کشور در سال 1400 بالا بوده و علاوه بر تألمات روحی و اجتماعی جای نگرانی دارد . پیشنهاد می شود که برنامه هایی برای پیشگیری و کنترل از سوانح ترافیکی انجام گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
هزینه، فوت، جرح، تمایل به پرداخت، سوانح ترافیکی
عنوان انگلیسی
Imposed cost induced by traffic injuries on society in 2021
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: Due to the importance of the cost of traffic injuries, in addition to mental and social suffering, as well as the increasing trend of accident statistics and the lack of information about the cost estimation based on a willingness to pay model, this research was conducted on the findings of traffic injuries in 2021. Materials and Methods: The research was done by descriptive and exploratory method. In the year 1400, 385 samples were randomly selected from the collection of road users (which included passengers, drivers of four-wheeled motor vehicles, motorcyclists, and pedestrians) and the road traffic injury costs were estimated using the willingness to pay model and the method (contingent value, stated preference, revealed preference) and data analysis was performed using (Weibull and Bayesian models) and descriptive statistics. Results: In 2021, there were 16,778 deaths. The cost of one person's death was estimated at 19.7 billion tomans and the total costs were estimated at 330,754 billion tomans. The cost for the injured was estimated at 76,527 billion tomans and based on the gross national income, it includes about 11.14 percent of the total gross income. Conclusion: It seems that the cost of road traffic injuries in the country is high in 2021and in addition to mental and social suffering, there is cause for concern. It is suggested that programs for the prevention and control of traffic injuries be carried out.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
cost, death, injury, willingness to pay, traffic injuries
نویسندگان مقاله
الهه عینی | Elaheh Ainy
SBMU
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
حمید سوری | Hamid Soori
SBMU, Research
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
نشانی اینترنتی
http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4572-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
اپیدمیولوژی
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات