این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در پزشکی، جلد ۴۷، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تاثیر اجرای شیوه نامه تغییر یافته اخلاق و منش حرفه ای دستیاران بر روی اجرای پروتکل های بیمارستانی و رفتار دستیاران
چکیده فارسی مقاله تاثیر اجرای شیوه نامه تغییر یافته اخلاق و منش حرفه ای  دستیاران بر روی  اجرای پروتکل های بیمارستانی و رفتار دستیاران سابقه و هدف: رفتار حرفه ای دستیاران نقش بسیار مهمی در ارتقاء عملکرد بیمارستان و میزان رضایت بیماران دارد. در این مطالعه ما با تغییر در روش ارزیابی رفتار حرفه ای دستیاران به بررسی میزان تغییر در  پایبندی دستیاران به پروتکل ها و همچنین میزان رضایت بیماران پرداختیم.  .مواد و روش ها: در این مطالعه مشاهده ای که به روش قبل و بعد طراحی و اجرا شد 384 نفر از دستیاران تخصصی در بیمارستان امام حسین (ع) وارد مطالعه شدند. ارزیابی عملکرد دستیاران در دو بازه زمانی 5 ماهه متوالی ابتدا برمبنای " پرسشنامه ارزشیابی رفتار حرفه ای دستیاران ابلاغ شده توسط وزارت بهداشت" و سپس بر مبنای "پروتکل جدید اخلاق حرفه ای دستیاران" انجام شد. همزمان میزان اجرای پروتکل های بیمارستانی نیز در هر بازه زمانی ارزیابی شد. اطلاعات توسط نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. برای توصیف داده ها از شاخص های میانگین و میانه و برای تحلیل داده ها از آزمون های  ویلکاکسون و مک نمار  استفاده شد. یافته ها: حضور دستیاران در کنفرانس های بیمارستانی در مدت مشابه از 1038 نفر به  1669 نفر در دور دوم مطالعه افزایش یافت (p< 0.001). رعایت ضوابط شرعی و اخلاقی در معاینه و اقدامات درمانی در بیماران سرپایی از 79.6 درصد به 90.7 درصد افزایش یافت که معنی دار بود. (P=0/016 )  قبل از اجرای پروتکل جدید 81.51%  از مشاوره های غیر اورژانس کمتر از 24 ساعت انجام می شد که بعد از اجرای طرح این نسبت به 90.84 %  ارتقاء یافت. (p< 0.032) شاخص میزان تعیین تکلیف بیماران در اورژانس رشد قابل قبولی پیدا نمود. شاخص هایی در رابطه با بیماران سرپایی مانند طرز برخورد پزشک معالج و توجه کافی به بیمار بهبود داشت همچنین در بیماران بستری شاخص هایی مانند رعایت ضوابط شرعی در معاینه و اقدامات درمانی ارتقاء یافته بود اما این بهبود ها معنی دار نبود. نتیجه گیری: به نظر می رسد که شیوه نامه تغییر یافته موجب ارتقای اخلاق و منش حرفه ای دستیاران می شود. توصیه به انجام تحقیق مشابه در سایر دانشگاه ها می شود و در این راستا به نظر می رسد تغییر در شاخص های ارزیابی و همچنین اختصاص بخشی از ارزیابی ها به معاونت آموزش بیمارستان ها می تواند در بهبود سطح رضایتمندی بیماران و پایبندی بیشتر دستیاران به موازین اخلاقی تاثیر گزار باشد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دستیار ،اخلاق حرفه ای ،گروه آموزشی

عنوان انگلیسی The effect of implementing the new protocol of professional ethics of residents on the implementation of hospital protocols and the behavior of residents
چکیده انگلیسی مقاله Abstract The effect of implementing the changed code of ethics and professional character on the implementation of hospital protocols and the behavior of medical assistants Background and Aim Professional behavior of residents plays an important role in improving hospital performance and patient satisfaction. In this study, we investigated the rate of changes in residents' adherence to protocols and patient satisfaction by changing the method of evaluation of residents' professional behavior. Materials and methods In this observational study, which was designed and implemented by before and after, 384 specialized residents in Imam Hossein Hospital were included in the study. Evaluation of residents' performance in two consecutive 5-month periods was performed first based on "Residents' Professional Behavior Evaluation Questionnaire Communicated by the Ministry of Health" and then based on "New Protocol of Residents' Professional Ethics". Data were analyzed by SPSS software. To describe the data, mean and median indices were used Wilcoxon and McNemar tests were used to analyze the data. Results Attendance of assistants in hospital conferences during the same period increased from 1038 people to 1669 people in the second round of the study. (p< 0.001). Observance of religious and ethical standards in examination and treatment measures in outpatients increased from 79.6% to 90.7%, which was significant. (P=0/016) Before the implementation of the new protocol, 81.51% of non-emergency consultations were performed in less than 24 hours, which increased to 90.84% after the implementation of the plan. (p< 0.032) The rate of patient assignment index in the emergency department improved to an acceptable level. Indicators related to emergency outpatients such as physician's attitude, adequate patient attention and appropriate coverage improved Also, in hospitalized patients, indicators such as observance of sharia rules in examination and treatment were improved but these improvements were not significant. Conclusion It seems that the changed style sheet will improve the ethics and professional character of the assistants. It is recommended to conduct similar research in other universities. In this regard, it seems that changes in evaluation indicators as well as assigning part of the evaluations to the deputy of hospital education can be effective in improving patient satisfaction level and more adherence of residents to ethical standards.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله medical assistants ,professional ethic,educational group

نویسندگان مقاله مهرداد حقیقی | mehrdad haghighi
shahid beheshti university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

کوروش وحیدشاهی | kourosh vahidshahi
shahid beheshti university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

علیرضا منافی راثی | alireza manafirasi
shahid beheshti university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

فاطمه حقیقی | fateme haghighi
shahid beheshti university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

شاهین صالحی | shahin salehi
shahid beheshti university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی


نشانی اینترنتی http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2163-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده بین رشته ای ( مدیریت آموزشی، تحقیقات آموزشی، آموزش پزشکی )
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات