این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 3 آبان 1404
پژوهش های رشد و توسعه پایدار
، جلد ۲۲، شماره ۴، صفحات ۲۶۱-۲۸۱
عنوان فارسی
اندازهگیری میزان رقابتپذیری در صنعت برق ایران، رویکرد ساختاری و غیرساختاری با هدف دستیابی به رشد اقتصادی پایدار
چکیده فارسی مقاله
براساس الگوهای رشد انرژی اعم از تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر از عوامل موثر بر رشداقتصادی است، اما مصرف انرژیهای تجدیدپذیر بهواسطه آلایندگی کمتر، به رشد و توسعه پایدار کمک میکند. بدین ترتیب کشورها جهت ایجاد شرایط مناسب برای استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر همچون برق تلاش میکنند. با برقراری رقابتکامل در بازاری همچون بازار برق، از جنبه خرد مازاد رفاه مصرفکننده و تولیدکننده بدون دخالت دولت حداکثر میشود و انگیزه ورود بخش خصوصی به بازار افزایش مییابد. از جنبه کلان نیز با کاهش قیمت و افزایش تولید ناشی از ایجاد رقابت، مصرف برق به عنوان انرژی تجدیدپذیر در مقایسه با انرژیهای تجدیدناپذیر افزایش یافته و باعث کاهش تخریبزیست محیطی و افزایش رشد و توسعه پایدار میشود. طی دهههای گذشته در صنعت برق در سه بخش تولید، انتقال و توزیع شرایط انحصار طبیعی برقرار بوده و مازاد رفاه مصرفکننده و تولیدکننده حداکثر نمیشد، بنابراین دخالت دولت توجیهپذیر بود. در سالهای اخیر به دلیل پیشرفت فناوری و حذف انحصارطبیعی به دلیل وجود صرفههای ناشی از مقیاس، انگیزه ورود بخش خصوصی به تولید برق تقویت شدهاست. هدف این مقاله اندازهگیری درجه رقابت در 9 شرکت برق منطقهای ایران طی سالهای 1398-1390 است. بدین منظور از دو رویکرد ساختاری ضریب آنتروپی و رویکرد غیرساختاری پانزار-راس استفاده شد. درجه رقابت به روش پانزار-راس، با استفاده از روش گشتاورهای تعمیمیافته مقدار عددی 253/0 و به روش ضریب آنتروپی عدد 125/0 را بدست داد. بدین ترتیب هر دو رویکرد ساختاری و غیرساختاری مؤید یکدیگر و بیانگر غیرانحصاری بودن صنعت برق در ایران و نزدیک شدن به حالت رقابتی میباشند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رقابت،قدرت بازار،بازار برق،رشد اقتصادی پایدار.
عنوان انگلیسی
Measuring the Level of Competitiveness in the Iranian Electricity Industry, Structural and Non-Structural Approach Aimed at Achieving Sustainable Economic Growth
چکیده انگلیسی مقاله
According to the models of growth, renewable and non-renewable energy is one of the factors affecting economic growth, but the consumption of renewable energy due to less pollution, contributes to sustainable growth. So, countries strive to create the conditions for the use of renewable energy, such as electricity. By balancing competition in market such as the electricity market, on the micro level surplus of consumer and producer welfare is maximized without government intervention, and the incentive for the private sector to enter the market increases.On the macro level, due to lower prices and increased production, electricity consumption as renewable energy increases and reduces environmental degradation and increases sustainable growth. Over the past decades, in the electricity industry, natural monopoly conditions have been established in the sectors of production, transmission and distribution, and the surplus of consumer and producer welfare has not been maximized, so government intervention was justified. In recent years, due to technological advances and the elimination of natural monopolies, the incentive for the private sector to enter the electricity sector has been strengthened. The purpose of this article is to measure the degree of competition in 9 electricity companies in Iran during the period 2011-2019. So, two structural approaches Entropy coefficient and non-structural Panzar-Ross were used. Measurement of degree of competition by Panzar-Ross method, using the GMM method, obtained the value of 0.253 and Entropy coefficient was equal to 0.125. Thus, both structural and non-structural approaches indicate the non-monopoly of the electricity industry and approaching a competitive situation.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Competition,Market Power,Electricity Market,Sustainable Economic Growth.
نویسندگان مقاله
مائده آذربایجانی | Maedeh Azarbayejani
Ph.D. student in Economics, Islamic Azad University, Isfahan Branch (Khorasgan), Isfahan, Iran.
دانشجوی دکتری رشته علوم اقتصادی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
مصطفی عمادزاده | mostafa emadzadeh
Professor of Economics , Kheikhbahaei University, Isfahan, Iran.
استاد گروه اقتصاد، دانشگاه شیخ بهایی، اصفهان، ایران.
مجید صامتی | majeed sameti
Professor of Economics , Isfahan University, Isfahan, Iran.
استاد گروه اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
نشانی اینترنتی
http://ecor.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-70767-1&slc_lang=fa&sid=18
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات