این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پرستاری کودکان، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۱-۱۱

عنوان فارسی پیش بینی حافظه فعال(دیداری-فضایی)براساس تبحرحرکتی وخودتنظیمی از منظر تئوری بارکلی درکودکان نارسانویس ۱۲-۸ سال
چکیده فارسی مقاله مقدمه: کودکان دارای نارسا نویسی دارای بعضی مشکلات در زمینه حرکتی و خودتنظیمی می باشند هدف از انجام این پژوهش، پیش بینی حافظه فعال(دیداری-فضایی) بر اساس تبحرحرکتی و خودتنظیمی  براساس تئوری بارکلی در کودکان نارسا نویس 8-12 ساله بود بود. روش: این مطالعه از نوع تحقیقات همبستگی بود. نمونه مورد مطالعه این پژوهش را 150نفر از دانش آموزان پسر مراجعه کننده به کلینیک گفتگو تشکیل دادند که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند.  جهت جمع آوری اطلاعات از آزمون تشخیصی نارسا نویسی محمد مهدی اسلامیه (1389) ، آزمون تبحر حرکتی برونینکس- اوزرتسکی ( 1972) ، پرسشنامه خودتنظیمی بوفارد(1995 )و  آزمون حافظه دیداری فضایی آندره ری (1942) استفاده شد. یافته ها: 33 درصد از واریانس حافظه فعال بر اساس ترکیب خطی متغیرهای: مهارت های درشت و ظریف حرکتی در آزمون  توجه انتخابی قابل تبیین است . 59 درصد از واریانس حافظه فعال دیداری فضایی بر اساس ترکیب خطی متغیرهای راهبرد های شناختی و راهبردهای فرا شناختی قابل تبیین است.  نتیجه گیری:  متغیر های تبحر حرکتی و خودتنظیمی سهم معنی داری در پیش بینی حافظه دیداری فضایی دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله حافظه فعال(دیداری-فضایی)، تبحر حرکتی، خودتنظیمی، نارسانویس

عنوان انگلیسی Predicting working Memory (Visual-Spatial) Based on Motor Skills and Self-Regulation from the perspective of Barkly theory in Dysgraphia Children 8-12 Years old
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Children with dysgraphia have some problems with motor skills and self-regulation. The aim of this study was to predict working memory (visual-spatial) based on motor skills and self-regulation from the perspective of Barkley's theory in children with dysgraphia aged 8-12 years old. Methods: This study was a correlational study. The study sample consisted of 150 male students who were referred to the Goftegoo clinic and were selected by convenience sampling method. For data collection, diagnostic dysgraphia test, Bronineks-Ozertsky motor skills test, Beaufort self-regulatory questionnaire and Andre Ray spatial-visual memory test were used. Results: %33 of the variance of working memory can be explained based on the linear combination of large and fine motor skills variables in the selective attention test. 59% of the variance of spatial-visual working memory can be explained based on the linear combination of variables of cognitive strategies and metacognitive strategies. Conclusion:  The variables of motor skills and self-regulation have a significant role in predicting spatial-visual memory.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Working Memory (Visual-Spatial), Motor Skills, Self-Regulation, Dysgraphia

نویسندگان مقاله مرجان سادات مومنی | marjan sadat momeni
PhD Student, Department of psychology, Qom Branch, Islamic Azad University, Qum, Iran
دانشجوی دکتری گروه روانشناسی،واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی ، قم، ایران

مجید ضرغام حاجبی | majid zargham hajebi
Associate professor, Department of psychology, Qom Branch, Islamic Azad University, Qum, Iran
دانشیار گروه روانشناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی ، قم، ایران

نادر منیرپور | nader monirpoor
Assistant professor, Department of psychology, Qom Branch, Islamic Azad University, Qum, Iran
استادیار گروه روانشناسی،واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی ، قم، ایران


نشانی اینترنتی http://jpen.ir/browse.php?a_code=A-10-642-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات