این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پژوهش پرستاری ایران، جلد ۱۷، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تاثیر آموزش خود مراقبتی براساس نظریه اورم بر کیفیت زندگی والدین کودکان مبتلا به سندروم نفروتیک
چکیده فارسی مقاله مقدمه: عوارض ناشی از سندرم نفروتیک باعث کاهش کیفیت زندگی والدینِ کودکان مبتلا به این بیماری می گردد. با توجه به اینکه آموزش خودمراقبتی با احتمال کاهش مرگ و میر و بهبود پیامدهای بیماری همراه می­ باشد، لذا هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر آموزش خودمراقبتی بر ارتقاء کیفیت زندگی والدینِ کودکان مبتلا به سندرم نفروتیک بوده است. روش­ کار: در این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی 60 کودک 18-7 ساله مبتلا به سندرم نفروتیک به روش تصادفی به دو گروه مساوی آزمون و کنترل تقسیم شدند. ابزارگرداوری داده ها شامل: فرم اطلاعات دموگرافیک  و پرسشنامه ی خلاصه شده ی کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی[1] بود. اعضای گروه مداخله 2 جلسه 60 دقیقه ­ای، آموزش خودمراقبتی براساس نظریه اورم دریافت کردند. نتایج مداخله بعد از یک ماه توسط نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 23 تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: میانگین نمره ی کیفیت زندگی والدین در گروه آزمون و کنترل، قبل از مداخله، به ترتیب 74/3 ± 36/51 و 52/4 ± 46/51 بود که اختلاف معناداری بین دو گروه مشاهده نشد(05/0 P) اختلاف معناداری بین دو گروه مشاهده شد. بحث و نتیجه گیری: آموزش خودمراقبتی براساس نظریه اورم بر ارتقاء کیفیت زندگی والدینِ کودکان مبتلا به سندرم نفروتیک مؤثر بود. این نتایج در یک ماه بعد از مداخله آموزشی نیز تداوم داشت، لذا می­ تواند به عنوان روش مکمل و اثربخش در افزایش کیفیت زندگی والدین این گروه از بیماران مورد استفاده قرار بگیرد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کودک، آموزش، اورم، والدین، سندروم نفروتیک، کیفیت زندگی

عنوان انگلیسی The Effect of Self Care Education based on Orem’s Theory on Quality of Life of Parents of Children with Nephrotic Syndrome
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Complications of nephrotic syndrome reduce quality of life in parents. Self-care education is associated with the possibility of reducing mortality and improving disease outcome. The aim of this study was to determine the effect of self-care education on quality of life of parents of children with nephrotic syndrome. Methods: In this randomized clinical trial study, 60 children aged 7-18 years with nephrotic syndrome were randomly divided into two equal groups of test and control. Data collection tools were demographic information form and World Health Organization Quality of Life Questionnaire. The intervention group received 2 sessions of 60 minutes of self-care training based on Orem theory. The control group did not receive any training. The results of the intervention were analyzed after 4 weeks by SPSS 23 software. Results: The mean scores of quality of life in the experimental and control groups before the intervention were 74/3 ± 36/51  and52/4 ± 46/51 , respectively (P>0.05 ), No significant difference was observed between the two groups. One month after the intervention, it was  26/3 ± 90/99 in the experimental group and 27/9 ± 20/51 in the control group, which Significant difference  was observed between the two groups (P< 0.05). Conclusion: Self care education based on Orem's theory is effective in increasing the quality of life of parents of children with nephrotic syndrome which can be used as a complementary and effective method to improve that in parents of this group of patients.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Child, Education, Orem, Parents, Nephrotic syndrome, Quality of life

نویسندگان مقاله جمال الدین بگجانی | jamalodin begjani
گروه پرستاری کودکان و مراقبت های ویژه نوزادان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

اکرم السادات سادات حسینی | akram-sadat sadat hoseini
دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

هادی رنجبر | hadi ranjbar
دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

نیلوفر نجفعلی دیزجی | niloofar najafali dizaji
دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران

زهرا ظریفیان سروش | zahra zarifian soroush
گروه پرستاری کودکان و مراقبت های ویژه نوزادان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

معصومه محکم | masoumeh mohkam
بیمارستان کودکان مفید، دانـشگاه علـوم پزشـکی و خـدمات بهداشـتی - درمانی شهید بهشتی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-5515-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پرستاری کودکان و نوزادان
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات