مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۳۲، شماره ۲۱۳، صفحات ۹۲-۱۰۲

عنوان فارسی مدل یابی معادلات ساختاری پیش‌بینی اضطراب مرگ براساس اضطراب کووید-۱۹ با نقش میانجی گری تنظیم هیجان و معنای زندگی
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: با بروز همه‌گیری ویروس کووید-19 و پیامد‌های آن، مساله مرگ و زندگی یک موضوع قابل توجه شده است. مطالعات گذشته نشان می‌دهند که وجود معنا در زندگی و توانایی تنظیم هیجان می‌تواند نقش موثری در کنترل اضطراب مرگ داشته باشد. در پژوهش حاضر، رابطۀ بین اضطراب کووید-19 و اضطراب مرگ با میانجی‌گری دشواری تنطیم هیجان و وجود معنا در زندگی بررسی شده است. مواد و روش‌ها: در این مطالعه از نوع همبستگی، جامعۀ پژوهش شامل تمامی بزرگسالان دامنه سنی 18 تا 60 سال شهر مشهد در سال 1400-1399 بود، که از بین آن‌ها 583 نفر به صورت در دسترس نمونه‌گیری شدند. ابزارهای سنجش داده‌ها شامل نسخه فارسی پرسشنامه اضطراب مرگ Templer، پرسشنامۀ اضطراب کووید-19، پرسشنامۀ دشواری تنظیم هیجان و پرسشنامه وجود معنا در زندگی بود. روابط همبستگی و علیتی متغیرهای پژوهش با استفاده از روش آماری تحلیل مسیر و نرم‌افزارهای 25 SPSSو24 AMOS بررسی شد. یافته‌ها: بین اضطراب مرگ با اضطراب کووید-19 (0/31) و دشواری در تنظیم هیجان (0/47) همبستگی معنی‌دار و مثبت وجود دارد. همچنین همبستگی بین اضطراب مرگ با معنای زندگی معنی‌دار و منفی (0/43) می‌باشد و اضطراب کووید-19 به صورت غیرمستقیم به واسطۀ دشواری تنظیم هیجان و وجود معنا در زندگی، قادر به پیش‌‌بینی اضطراب مرگ بود. استنتاج: اضطراب کووید-19، تنظیم هیجان و وجود معنا در زندگی نقشی کلیدی در اضطراب مرگ افراد دارند، بنابراین آموزش تکنیک‌های تنظیم هیجان و معنابخشی عمیق زندگی می‌تواند نقش پیشگیرانۀ مهمی در بروز اضطراب مرگ مرتبط با کووید-19 داشته باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اضطراب کووید-19، اضطراب مرگ، تنظیم هیجان، معنا در زندگی

عنوان انگلیسی Modeling Structural Equations for Predicting Death Anxiety Associated with COVID-19 Based on Mediating Roles of Emotion Regulation and Meaning in Life
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Life and death became significant issues with the outbreak of the COVID-19 and its aftermath. Previous studies have shown that having meaning in life and the ability to regulate emotion can play effective roles in coping with death anxiety. The present study investigated the relationship between COVID-19 anxiety and death anxiety with the mediating roles of emotion regulation and meaning in life. Materials and methods: In this correlational study, the study population included all adults aged 18 to 60 years in Mashhad, Iran 2020-2021, of whom 583 were selected via convenience sampling. Data were collected using Persian version of Templer Death Anxiety Questionnaire, Coronavirus Anxiety Scale (CAS), Difficulties in Emotion Regulation Scale (DERS), and Meaning in Life Questionnaire (MLQ). Correlation and causality relationships were investigated using path analysis in SPSS V25 SPSS and AMOS V24. Results: A significant positive correlation was found between death anxiety and COVID-19 anxiety (r=0.31) and difficulty in emotion regulation (r=0.47). On the other hand, there was a significant negative correlation between death anxiety and meaning in life (r=-0.43). COVID-19 anxiety could indirectly predict death anxiety due to the difficulty in emotion regulation and presence of meaning in life. Conclusion: COVID-19 anxiety, emotion regulation, and meaning in life play key roles in death anxiety. Therefore, teaching emotion regulation techniques and having deeper meaning in life play major preventive roles in development of death anxiety associated with COVID-19.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله COVID-19 anxiety, death anxiety, emotional regulation, meaning in life

نویسندگان مقاله محمد جواد اصغری ابراهیم آباد | Mohammad Javad Asghari Ebrahim Abad
Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Educational Science and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
دانشیار، گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

حمید رضا کربلایی | Hamid Reza Karbalaee
BA Student in Psychology, Faculty of Educational Science and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
دانشجوی کارشناسی روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

محمد رضا مظلوم زاده | Mohammadreza Mazloomzadeh
PhD Student in Health Psychology, Faculty of Educational Science and Psychology, Tehran University, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری روان‌شناسی سلامت، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

فائزه صلایانی | Faezeh Salayani
PhD Student in Counseling, Faculty of Educational Science and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
دانشجوی دکتری مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

سپهر مقصودی | Sepehr Maghsoudi
BA Student in Psychology, Faculty of Educational Science and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
دانشجوی کارشناسی روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-15292-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات