این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فیض، جلد ۲۶، شماره ۵، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی ارزیابی هوش اخلاقی کارآموزان و کارورزان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال ۱۴۰۰
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: با توجه به اینکه هوش اخلاقی بر عملکرد حرفه‌ای افراد و ارائه خدمات بهداشت و درمان مطلوب تر و کاهش هزینه‌های درمانی تاثیر مستقیم دارد. این مطالعه با هدف ارزیابی هوش اخلاقی کارآموزان و کارورزان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال 1400 انجام شد. مواد و روش‌ها: این مطالعه‌ی توصیفی مقطعی در سال 1400 بر روی دانشجویان مقاطع بالینی دانشگاه علوم پزشکی کاشان انجام ‌شده است. نمونه گیری به‌صورت طبقه‌ای تصادفی از بین کارآموزان و کارورزان پزشکی انجام گرفت. در مجموع 209 نفر در مطالعه شرکت کردند.  ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه‌ی هوش اخلاقی لنیک و کیل بود. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار  SPSS تحلیل شد.   یافته‌ها: نتایج این مطالعه نشان داد میانگین نمره هوش اخلاقی دانشجویان برابر با 9.15±71.75 (خوب) بوده است. در بررسی ابعاد هوش اخلاقی، درستکاری با نمره‌ی73.15±10.44 بیشترین و بخشش با 10.92±68.06 کمترین نمره را دارا است. اختلاف میانگین نمره‌ی هوش اخلاقی در بعد مسئولیت‌پذیری معنی‌دار بوده است (P=0.03). هوش اخلاقی و تمامی ابعاد آن به‌جز همدلی، در دانشجویان خوابگاهی مقدار کمتری نسبت به دانشجویانی که در منزل شخصی با خانواده زندگی می‌کنند داشته است. نتیجه‌گیری: با توجه به سطح نمره‌ی هوش اخلاقی دانشجویان پزشکی مقاطع بالینی، نیاز به بازنگری در دستورالعمل‌های اخلاقی جهت توسعه‌ی هوش اخلاقی احساس می‌گردد. همچنین با توجه به پایین بودن همدلی دانشجویان و تأثیر به سزای آن در برخورد با بیماران، توصیه می‌گردد تا با اهتمام به اقدامات خیرخواهانه و آموزشی، زمینه برای تقویت این بعد نیز فراهم شود.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش اخلاقی، کارآموز ، کارورز، پزشکی

عنوان انگلیسی Evaluation of Moral Intelligence of Trainees and Medical Interns of Kashan University of Medical Sciences in 2021
چکیده انگلیسی مقاله Background: Moral intelligence has a direct effect on the professional performance of individuals, desirable health services and reduction of medical costs. This study was conducted to evaluate the moral intelligence of trainees and medical interns of Kashan University of Medical Sciences in 2021. Materials and Methods: This descriptive cross-sectional study was performed in 2021 on clinical students. Sampling was done by stratified random sampling among medical trainees and interns. A total of 209 people participated in the study. The data collection tool was Lenick and Kiel Moral Intelligence Questionnaire. Data were analyzed using SPSS software. Results: The results of this study showed that the mean score of students' moral intelligence was 71.75. 9.15 (good). In examining the dimensions of moral intelligence, honesty with a score of 73.15 ± 10.44 has the highest score and forgiveness with a score of 10.92 ± 68.06 has the lowest score. The difference in the mean score of moral intelligence in the dimension of responsibility was significant (P = 0.03). Moral intelligence and all its dimensions except empathy were lower in dormitory students than in students living in a private home with family. Conclusion: Considering the level of moral intelligence score of medical students in clinical courses, there is a need to review the ethical guidelines for the development of moral intelligence.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Moral intelligence, Trainee, Intern, Medicine

نویسندگان مقاله علی صابر | Ali saber
Kashan
دانشگاه علوم پزشکی کاشان

نوید استوار | navid ostovar


غلامعباس موسوی | gholamabbas mosavi
دانشگاه علوم پزشکی کاشان


نشانی اینترنتی http://feyz.kaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2287-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده medicine, paraclinic
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات