این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 14 مهر 1404
فرهنگ در دانشگاه اسلامی
، جلد ۱۲، شماره ۴۲، صفحات ۱۸۷-۲۰۴
عنوان فارسی
تدوین مدلی راهبردی برای بررسی و تحلیل عوامل مؤثر بر ارتباط صنعت و دانشگاه (مورد مطالعه: واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران)
چکیده فارسی مقاله
هدف: دانشگاه به عنوان قطب آموزشی و تربیتکنندۀ نیروی انسانی بر اساس علم روز دنیا مطرح است و وظیفهاش تربیت نیروی انسانی آموزشدیده و متخصص و ماهر در تنوع وسیعی از علوم و مهارتهاست. چنانچه دانشگاهها نیروی متخصص تربیت کنند، صنعت به عنوان مصرفکنندۀ علم و فنّاوری، از آنان استفاده میکند و برای صنعت یک مزیت محسوب میشود. بر همین اساس، هدف از انجام این پژوهش، تدوین مدلی راهبردی برای بررسی و تحلیل عوامل مؤثر بر ارتباط صنعت و دانشگاه(مورد مطالعه: واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران) بود. روش: در این پژوهش، روش ترکیبی تحلیل تم- فرایند تحلیل شبکهای به کار گرفته شد. یافتهها: یافتههای پژوهش از طریق مصاحبه با 15 متخصص(اساتید دانشگاه و متخصصان صنعت) و رویکرد ترکیبی تم- فرایند تحلیل شبکهای حاصل شد؛ به این صورت که ابتدا از تکنیک تجزیه و تحلیل تم، مدلی راهبردی برای بررسی و تحلیل عوامل مؤثر بر ارتباط صنعت و دانشگاه، تدوین و سپس تکنیک فرایند تحلیل شبکهای به منظور رتبهبندی این معیارها به کار گرفته شد. نتیجهگیری: دادههای حاصل از تحلیل تم، به استخراج 26 زیرعامل مؤثر بر ارتباط صنعت و دانشگاه منجر شد که در پنج گروه یا تم اصلی دستهبندی شدند. همچنین بر اساس نتایج خروجی روش فرایند تحلیل شبکهای، از بین معیارهای مؤثر بر ارتباط بین صنعت و دانشگاه، معیارهای صنعتی کردن علم(با نمرۀ 26/0)، علمی کردن صنعت(با نمرۀ 23/0)، سیاستگذاری(با نمرۀ 19/0)، قوانین و مقررات(با نمرۀ 18/0) و تحول در آموزش(با نمرۀ 14/0)، به ترتیب حائز رتبۀ اول تا پنجم شدند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ارتباط صنعت و دانشگاه، تحلیل تم، فرایند تحلیل شبکهای(ANP)، دانشگاه آزاد اسلامی،
عنوان انگلیسی
Development a Strategic Model to Study the Factors Affecting the Relationship Between Industry and University (Case Study: Islamic Azad University of Tehran)
چکیده انگلیسی مقاله
Objectives: Since the university is considered as an educational and training center of human resources based on modern science in every country and that its task is to train educated and specialized human resources in a wide variety of sciences and skills. It is expected that the required forces will be selected and used from among university graduates according to the type of expertise and skills required for the industry and technology used. Therefore, the purpose of this study is to develop a strategic model to study and Analysis of factors affecting the relationship between industry and university (Case study: Islamic Azad University of Tehran). Method: In this research, the combined method of theme analysis- Network analysis process was used.. Results : The research findings were obtained both quantitatively and qualitatively through interviews with 15 experts (who were university professors and industry experts) and the combined theme-process Network analysis process (ANP, using the theme analysis technique first. , A strategic model was developed to study and analyze the factors affecting the relationship between industry and university (Case study: Islamic Azad University of Tehran) and then the Network analysis process (ANP) technique was used to rank these criteria. Conclusion: The data from the theme analysis led to the extraction of 26 sub-factors affecting the relationship between industry and academia, which are classified into 5 main groups or themes. Also, the output results of (ANP) method showed that among the criteria affecting the relationship between industry and academia, the criteria of industrialization of science with a score of (0.26), scientificization of industry with a score of (0.23), and politics, respectively. Scoring (0.19), rules and regulations with a score (0.18), transformation in education with a score (0.14) were ranked first to fifth, respectively.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
ارتباط صنعت و دانشگاه, تحلیل تم, فرایند تحلیل شبکهای(ANP), دانشگاه آزاد اسلامی
نویسندگان مقاله
امید محمودیان |
فوق دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران.
علی حیدری |
دکتری مدیریت رسانه دانشگاه تهران.
مهدی هاشمی |
فوق دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران، تهران، ایران
مهرداد مهرکام |
دکتری مدیریت صنعتی دانشگاه علامه طباطبایی.
نشانی اینترنتی
http://ciu.nahad.ir/article_1258_4dbfc99360f979b868ee2c12d0251872.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات