این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 18 مهر 1404
فرهنگ در دانشگاه اسلامی
، جلد ۱۲، شماره ۴۲، صفحات ۸۷-۱۲۸
عنوان فارسی
بررسی نقش دیدگاه انسانشناختی دانشجویان دختر در انتخاب نوع حجاب (مطالعۀ موردی: دانشجویان دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان)
چکیده فارسی مقاله
هدف: هدف پژوهش حاضر، مقایسۀ دیدگاه انسانشناسی دانشجویان دختر با حجاب مناسب و دانشجویان با حجاب نامناسب بود. روش: روش تحقیق حاضر؛ کیفی از نوع تحلیل مضمون بود. بدینمنظور، از بین دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان، به طور هدفمند نمونهگیری آغاز و تا دستیابی به اشباع نظری ادامه یافت. در مجموع تعداد 14 دانشجوی دختر با حجاب مناسب(چادر) و 14 دختر با حجاب نامناسب انتخاب و با آنها به شیوۀ نیمهساختارمند مصاحبه انجام گرفت و در نهایت، مصاحبهها با روش تحلیل مضمون تحلیل شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که دیدگاه انسانشناسی دختران با حجاب مناسب، عمدتاً حول مؤلفههایی نظیر مخلوق بودن و خلیفهالله بودن، داشتن روح الهی و کرامت ذاتی، عبد شدن، کسب معرفت و سکینه و داشتن معیار خدایی و پیروی از دستورات دین قرار داشت و تأکید دختران با حجاب نامناسب، پیرامون بیقراری و خودشکوفایی، نبوغ، اجتماعی بودن، ساختار پیچیدۀ مغزی، محور بودن فردیت افراد، همنوایی، عرف و الگوگیری در تصمیمات مختلف قرار داشت. نتیجهگیری: آموزش مبانی انسانشناسی اسلامی از دوران کودکی تا بزرگسالی میتواند در شکلدهی به انواع رفتارها از جمله حجاب اثرگذار باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
انسانشناسی، حجاب، تحلیل مضمون، دانشجویان دختر،
عنوان انگلیسی
Investigating the Anthropological Perspective of Girl Students in Choosing the Type of Hijab (Case Study: Students of Faculty of Literature and Humanities of Guilan University)
چکیده انگلیسی مقاله
Objectives: The aim of this study is to compare the anthropology Perspective of female students with proper hijab and improper veil. Method: The present research method was qualitative, thematic analysis. To this end, from the students of the Faculty of Literature and Humanities of the University of Guilan, the purposeful sampling was started and until the achievement of theoretical saturation was continued. A total of 14 female students with appropriate hijab and 14 girls with inappropriate veil were selected and interviewed in a semi-structured manner. Finally, interviews were analyzed by theme analysis method. Results: The findings showed that the anthropological view of girls with appropriate hijab was mainly based on components such as being a creature and being the caliph of God, having the divine spirit and inherent dignity, becoming a slave, gaining knowledge and Sakineh, and having a divine standard and following the commands of religion. The emphasis of girls with inappropriate hijab was on restlessness and self-actualization, genius, sociality, complex brain structure, centrality of individuality, conformity, custom and role modeling in various decisions.Conclusion: Teaching the basics of Islamic anthropology from childhood to adulthood can be effective in shaping a variety of behaviors, including the hijab.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
انسانشناسی, حجاب, تحلیل مضمون, دانشجویان دختر
نویسندگان مقاله
امیر قربانپور لفمجانی |
دکترای مشاوره، استادیار گروه علوم تربیتی و مشاوره، دانشگاه گیلان. رشت، ایران
مرتضی کرمی |
دکترای مشاوره، استادیار و مدیر گروه تعلیم و تربیت، دانشگاه امام حسین. تهران، ایران.
حمید قربانپور لفمجانی |
دکترای علوم قرآن و حدیث، استادیار گروه قرآن و حدیث، دانشگاه گیلان. رشت، ایران.
آمنه رضائی |
کارشناس ارشد مشاوره توانبخشی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی. تهران، ایران.
معصومه محدثی |
کارشناس مشاوره، دانشگاه گیلان. رشت، ایران.
نشانی اینترنتی
http://ciu.nahad.ir/article_1255_e914a4de80aafc3376e6b6207286f369.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات