|
تحقیقات موتور، جلد ۶۷، شماره ۶۷، صفحات ۴۳-۵۲
|
|
|
عنوان فارسی |
مدلسازی دینامیکی و کنترل سرعت یک خودروی الکتریکی هوشمند سطح یک |
|
چکیده فارسی مقاله |
با توجه به منابع محدود سوختهای فسیلی و آلودگی ناشی از آنها، استفاده از سوختهای پاک ضروری به نظر میرسد. در این راستا، توسعه خودروهای الکتریکی یا دورگه از اهمیت بالایی برخودار هستند. در سالهای اخیر، حوزه های پژوهشی مربوط به خودروهای الکتریکی هوشمند توجه پژوهشگران و صنعتگران زمینه خودرو را به خود جلب کرده است. این خودروها به لحاظ قابلیت ها دارای ردههای مختلفی از جمله کنترل هوشمند سرعت خودرو هستند. در این پژوهش، مدلسازی دینامیکی و کنترل سرعت طولی یک خودروی الکتریکی هوشمند سطح یک با استفاده از نرمافزارهای جیتیسوییت و متلب مورد بررسی قرار میگیرد. همچنین، مدل ایجادشده در نرمافزار جیتیسوییت به کمک دادههای بهدستآمده از آزمونهای تجربی حلقه باز، اعتبارسنجی میشود. در ادامه، پس از مرتبطکردن دو نرمافزار مذکور، یک کنترلر تناسبی-انتگرالی به منظور کنترل سرعت طولی خودرو طراحی شده و پارامترهای آن تنظیم میشوند. در نهایت، عملکرد کنترلر طراحی شده در کنترل سرعت خودرو در شرایط مختلف (مانند شیب جاده، وزش باد و ورودیهای سرعت مرجع مختلف) مورد ارزیابی قرار میگیرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
جیتیسوییت، خودروی الکتریکی هوشمند، سیمولینک متلب، کنترل سرعت طولی، مدلسازی دینامیکی |
|
عنوان انگلیسی |
Dynamic modeling and speed control of a level-one autonomous electric vehicle |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Due to the limited resources of fossil fuels and the pollution caused by them, the use of clean fuels seems necessary. In this regard, the development of electric or hybrid vehicles has great importance. In recent years, research areas related to autonomous electric vehicles have attracted the attention of automotive researchers and industrialists. These cars have different categories in terms of capabilities, including intelligent vehicle speed control. In this paper, dynamic modeling and longitudinal speed control of a level-one autonomous electric vehicle using GT-SUITE and MATLAB are investigated. Also, the model created in GT-SUITE software is validated with the help of data obtained from open-loop experimental tests. Then, after connecting the two software, the proportional-integral controller is designed to control the longitudinal speed of the vehicle and its parameters are adjusted. Finally, the performance of the designed controller in controlling the vehicle speed in the presence of various conditions (road slope, wind blowing, and different velocity reference inputs) is evaluated. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Autonomous electric vehicle, Dynamic modeling, GT-SUITE, Longitudinal speed control, MATLAB Simulink |
|
نویسندگان مقاله |
یاسمین غلامی | Yasamin Gholami Shahid Beheshti University دانشگاه شهید بهشتی
وحید فخاری | Vahid Fakhari Shahid Beheshti University دانشگاه شهید بهشتی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://engineresearch.ir/browse.php?a_code=A-11-22-3&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
موتورهای دورگه و استرلینگ |
نوع مقاله منتشر شده |
مطالعه پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|