فرآیند مدیریت و توسعه، جلد ۳۴، شماره ۴، صفحات ۹۱-۱۱۸

عنوان فارسی مدل سیستمی کسب ارزش مبتنی بر اقتصاد نوآوری در کسب و کارهای دانش بنیان حوزه فناوری اطلاعات
چکیده فارسی مقاله هدف: این پژوهش با هدف ارائه مدل سیستمی کسب ارزش مبتنی بر اقتصاد نوآوری در کسب‎وکارهای دانش‎بنیان حوزه فناوری اطلاعات انجام شده است. طرح پژوهش/ روش‎شناسی/ رویکرد: پس از مرور ادبیات، به منظور غنای بیش‎تر با 12 نفر از خبرگان حوزه فناوری اطلاعات مصاحبه عمیق انجام شد و مهم­ترین ابعاد و مولفه­‌ها استخراج شدند. سپس پرسشنامه‎ای طراحی گردید و در اختیار 103 نفر از کارشناسان و مدیران کسب‎وکارهای دانش‎بنیان حوزه فناوری اطلاعات قرار داده شد. برای اعتبار­سنجی مدل پیش­‌بینی‎شده از سیستم استنتاج عصبی-فازی تطبیقی (ANFIS) بهره گرفته شد. یافته‌ها: نتایج نشان می‌‎دهد مهم­ترین ابعاد موثر بر کسب ارزش مبتنی بر اقتصاد نوآوری در کسب‌‎وکارهای دانش‌‎بنیان حوزه فناوری اطلاعات به‌‎ترتیب اهمیت عبارت‎اند از: کسب‎وکار و بازار، اقتصاد نوآوری، ابعاد کسب ارزش، منابع فناوری اطلاعات، فناوری اطلاعات، نوآوری در فناوری اطلاعات، امنیت و قوانین. همچنین، با توجه به میزان خطای به‎‌دست‎آمده و نبود پدیده فرا-انطباق در ANFIS طراحی‌‎شده، مدل مذکور از اعتبار قابل‌قبول و قدرت بالایی برای پیش­‌بینی برخوردار است. ارزش/ اصالت پژوهش: پژوهش حاضر با ارائه مدل سیستمی که دربردارندۀ مهم‎ترین ابعاد و مولفه‎های کسب ارزش مبتنی بر اقتصاد نوآوری است، می‌تواند به سیاست‌گذاران و مدیران موثر بر کسب‎وکارهای دانش­‌بنیان حوزه فناوری اطلاعات در تصمیم‌­گیری‌­ها یاری رساند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کسب ارزش، اقتصاد نوآوری، کسب و کارهای دانش بنیان، فناوری اطلاعات، مدل سیستمی

عنوان انگلیسی A system model of Value Acquisition based on the Innovation Economics in Knowledge-based businesses in the field of information technology
چکیده انگلیسی مقاله Purpose: This study aims to present a systems model of Value Acquisition based on innovation economics in knowledge-based businesses in the field of information technology. Methodology: Beside the review of Literature, in order to further enrich the data gathering process, in-depth interviews were conducted with 12 experts in the field of information technology and consequently the most important dimensions and components were identified. Then, a questionnaire was designed and made available to 103 specialists and managers of knowledge-based businesses in the field of information technology. Adaptive neural-fuzzy inference system (ANFIS) was used to validate the predicted model. Findings: Results show that the most important dimensions affecting value acquisition based on innovation economics in knowledge-based businesses in IT domain fall into the following order of importance: business and market, innovation economics, value acquisition, information technology resources, information technology, innovation in information technology, security and law. Also, due to the amount of errors observed and the lack of meta-adaptation phenomenon in the designed ANFIS, the model has acceptable validity and high predictive power. Originality: Presenting a systems model which includes the most important dimensions and components of value acquisition based on innovation economics, this research can help policy makers and managers involved in knowledge-based businesses in the field of information technology.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Value Acquisition, Innovation Economics, Knowledge-Based Businesses, Information Technology, Systems Model.

نویسندگان مقاله علی علی آبادیان | Ali Aliabadian
Technology Management, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
مدیریت فناوری، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

عباس خمسه | Abbas Khamseh
Department of Industrial Management, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran.
گروه مدیریت صنعتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران

افسانه زمانی مقدم | Afsaneh Zamani Moghaddam
Department of Educational Management, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

مهرداد حسینی شکیب | Mehrdad Hosseini Shakib
Department of Industrial Management, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran
گروه مدیریت صنعتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران


نشانی اینترنتی http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-4806-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات