فرآیند مدیریت و توسعه، جلد ۳۴، شماره ۴، صفحات ۶۳-۹۰

عنوان فارسی شناسایی عوامل مؤثر بر پویایی مدل کسب وکار متأثر از همه‌گیری کووید-۱۹ در شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا
چکیده فارسی مقاله هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر پویایی مدل کسب‏وکار متاثر از کووید-19 در شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا مستقر در استان کرمانشاه انجام شد. طرح پژوهش/ روش‏‌شناسی/ رویکرد: پژوهش از نظر هدف کاربردی و دارای رویکرد کیفی است. داده‌ها با استفاده از مصاحبه‌های نیمه‎ساختارمند با خبرگان کلیدی مطلع و با روش قضاوتی و گلوله برفی، تا دستیابی به اشباع نظری داده‌ها (19 نفر) گردآوری شدند. برای تجزیه‎وتحلیل داده‌ها از تحلیل مضمون فرایند شش مرحله‌ای استفاده گردید. یافته­‌ها: عوامل موثر بر پویایی مدل کسب‎وکار در 624 کد، 64 مضمون پایه، 15 مضمون سازمان‌‌دهنده فرعی، و 5 مضمون سازمان‌دهنده اصلی قرار گرفتند. این 5 مضمون عبارت‏اند از: عوامل مرتبط با بازار هدف؛ عوامل مرتبط با منابع؛ عوامل مرتبط با فرایندهای مالی؛ عوامل مرتبط با آمیخته بازاریابی؛ و عوامل مرتبط با ذی‎نفعان در شرکت دانش‌بنیان نوپا. ارزش/ اصالت پژوهش: نتایج پژوهش کمک می‌کند که عناصر مفهومی و چارچوب نوینی برای پویایی مدل کسب‎وکار شناسایی شود تا شرکت‌های نوپا بتوانند بر چالش‌های ناشی از همه‌گیری‌ کووید-19 و محدودیت‌های آن غلبه کنند. بدین ترتیب، بینش جدیدی برای شرکت‌ها، برنامه‌ریزان، و سیاست‌گذاران فراهم می‌گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدل کسب‌کار، پویایی مدل کسب‌‎‌‌‌وکار، مدیریت بحران، کووید-19، تحلیل مضمون.

عنوان انگلیسی Identifying the Effective Factors on the Business Model Dynamics affected by the Covid-19 Pandemic in Start-up Knowledge-Based Companies
چکیده انگلیسی مقاله Purpose: The aim of this study is to identify factors affecting the dynamics of the business model in knowledge-based startups in Kermanshah, considering the effects of Covid-19. Methodology: In terms of purpose, the research was applied and qualitative approach was used. Data were gathered through semi-structured interviews with key experts. Applying judgmental and snowball methods, interviews went on (with 19 experts) until theoretical saturation of data was achieved. The six-step process of theme analysis was used to analyze the data. Findings: Effective factors on the business model dynamics include 624 codes, 64 basic themes, 15 sub-organizing themes and 5 main organizing themes. These 5 main organizing themes comprise of such factors as target market, resources, financial processes, marketing mix and stakeholders. Originality: The results of this research may help identify new conceptual elements and an innovative framework for business model dynamics so that start-ups can overcome the challenges and limitations imposed by the Covid-19 pandemic. Thus, a new perspective will be provided for companies, planners and policymakers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Business Model, Business Model Dynamics, Crisis Management, Covid-19, Theme Analysis.

نویسندگان مقاله صبا امیری | Saba Amiri
Assistant Professor, Management and Entrepreneurship Department, Faculty of Social Sciences, Economics and Entrepreneurship, Razi University, Kermanshah, Iran.
استادیار، گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده علوم اجتماعی، اقتصاد و کارآفرینی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.


نشانی اینترنتی http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-5082-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات