فرآیند مدیریت و توسعه، جلد ۳۴، شماره ۴، صفحات ۳-۲۷

عنوان فارسی تعالی خدمات عمومی بر پایۀ ارزش‎های اسلامی
چکیده فارسی مقاله هدف: نظر به اهمیت ارائه خدمت برای تامین نیازهای عمومی مردم، ضمن تشریح موضوع از منظر نظریه­‌های غربی، با اتکا به مبانی و رویکردهای اسلامی، الگویی برای تعالی خدمات عمومی در بخش دولتی ارائه شده است. طرح پژوهش/ روش‎شناسی/ رویکرد: ابتدا با مرور پارادایم‌های اداره دولت در مکاتب مختلف، نزدیک‎ترین الگو یعنی مدیریت ارزش‎های عمومی مبنای تحلیل مقایسه­‌ای قرار گرفت. سپس در راستای تبیین ابعاد تعالی خدمات عمومی مبتنی بر ارزش‎های اسلامی، از تفسیر قرآنی المیزان بهره برده شد. از این‎رو، یک روش کیفی برای پژوهش انتخاب گردید که با توجه به منبع متنی داده‌­ها از نوع تحلیل مضمون است. یافته‎ها: مولفه‌های موثر بر تعالی خدمات در رویکرد اسلامی در چارچوبی مشتمل بر دو بُعد «حُسن فعلی» و «حُسن فاعلی» تقسیم‎پذیر هستند که مضامین به‌‏دست­‌آمده برای هر یک از این ابعاد در قالب 13 مقوله فراگیر ارائه شده است. در نهایت، وجه تمایز تعالی خدمات عمومی در نظام ارزشی اسلام با نگرش علمی موجود در فلسفه غرب مورد بحث قرار گرفته است. ارزش/ اصالت پژوهش: با توجه به فقدان الگوی مدونی در این زمینه، پژوهش حاضر در پی آن است که از رهگذر کشف ابعاد و مولفه‌­های مزبور، متولیان حکمرانی قادر شوند ملاک عالی بودن یک خدمت را درک کنند و شاخص‌­های تعالی را در واحد اجرایی خود به‎دست آورند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تعالی، خدمات عمومی، ارزش ها، اسلام، دیدگاه غربی

عنوان انگلیسی Public service excellence based on the Islamic values
چکیده انگلیسی مقاله Purpose: Given the importance of how to provide services to meet the public needs, and besides explaining the issue from the Western theories' perspective; this article has tried to rely on Islamic principles regarding the excellence of public services, and make the requirenments available to develop an appropriate pattern using this approach. Design/ Methodology/ Approach: First, by reviewing the paradigms of public administration in different school of thoughts, public values management, became the basis for comparative analysis. Then based on Islamic values, and in order to discover the dimensions of excellence in servicing citizens, the Qur'anic Al-Mizan exegesis was used. Therefore, a qualitative method has been selected, which in accordance with subject matter would be thematic analysis on the textual source of data. Findings:  The components affecting the excellence of public service in the Islamic approach can be formulated in a framework composed of two core dimensions as "virtuous actions" and "agent goodness". The obtained themes for each of these dimensions are presented in the form of 13 categories of research comprehensive codes. Finally, the distinction between the excellence of public services in the Islamic value system and the scientific approach in Western philosophy has been discussed. Originality/ Value: Due to lack of a featured model in this field, the present study seeks to outline the components for Islamic pattern of public service excellence through which governors are able to identify the criteria for an excellent service delivery and the indicators of excellence within their executive unit.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Excellence, Public service, Values, Islam, Western Perspective.

نویسندگان مقاله داود حسین پور | Davoud Hoseinpour
Department of Public Management, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

محمّدعلی رسول زاده دربندی قدیم | MohammadAli RasulzadehDarbandiGhadim
Department of Public Management -Decision -Making and Policy Making, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
مدیریت دولتی - تصمیم‌گیری و خط مشی گذاری، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده مدیریت و حسابداری، تهران، ایران

علی اصغر پورعزت | Ali Asghar Pourezzat
Department of Public Management, Faculty of Management and Accounting, University of Tehran, Tehran, Iran.
گروه مدیریت دولتی دانشکده مدیریت، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران.

وجه الله قربانی زاده | Vajhollah Ghorbanizadeh
Department of Public Management, Faculty of Management, University of Tehran,Tehran, Iran.
دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-4817-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات