|
تحقیقات موتور، جلد ۶۶، شماره ۶۶، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
بهینهسازی نسبتهای تبدیل جعبهدنده خودرو بر اساس ارائه بیشترین نیروی کششی در دندههای مختلف |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف از این مقاله بهینهسازی نسبتهای تبدیل جعبهدنده خودروهاست و نسبتهای تبدیل جعبهدنده به گونهای محاسبه میشود که موتور بیشترین نیروی کششی ممکن، در نتیجه بیشترین قدرت شیبروی را با رعایت شرط پایداری تأمین کند. ابتدا نسبتهای تبدیل جعبهدنده با در نظر گرفتن نوع وسیلۀ نقلیه و روش محاسبۀ مناسب با آن، تعیین میشود. سپس نسبتهای تبدیل دندهها طوری تغییر داده میشوند که با در نظر گرفتن شرط پایداری، نمودار نیروی کششی در دندهها تا حد امکان به نمودار نیروی کششی آرمانی نزدیک شده و قسمتهای پوشش داده نشده در نمودار نیروی کششی آرمانی و نمودار واقعی دندههای میانی کمتر باشد. این کار برای یک جعبهدنده پنج دنده دو مرحلهای با محور واسطه که با یک موتور دیزلی در خط انتقال قدرت قرار گرفته است صورت میگیرد. نتایج به دست آمده نشان می دهد با بهینه سازی جعبهدنده، میزان بهبود نیروی کششی در بیشترین حالت 17.5 %، شیبروی 16.3 %، شتابگیری 17.2 % و گشتاور 13.5 % در دنده 3 می باشد. مقایسات انجام شده به منظور صحه سنجی نیز با یک خودرو مبنا نشان دهنده یک تطابق خوب بین خودرو مبنا و خودرو مورد نظر در این تحقیق می باشند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
جعبهدنده، موتور، بهینهسازی، نیروی کششی، شرط پایداری |
|
عنوان انگلیسی |
Optimization of car gearbox conversion ratios based on providing maximum traction in different gears |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The purpose of this paper is to optimize the gearbox conversion ratios of vehicles and the gearbox gear ratios are calculated in such a way that the engine provides the maximum possible traction, thus providing the maximum slope force with respect to the stability condition. First, the gearbox conversion ratios are determined by considering the type of vehicle and the appropriate calculation method. Then the gear conversion ratios are changed so that, considering the stability condition, the traction force diagram in the gears is as close as possible to the ideal traction force diagram and the uncovered parts are less in the ideal traction force diagram and the actual middle gear diagram. This is done for a two-stage gearbox with two intermediate axles, which is located in the transmission line with a diesel engine. The obtained results show that with the optimization of the gearbox, the rate of improvement of traction force in the maximum case is 17.5%, slope 16.3%, acceleration 17.2% and torque 13.5% in 3rd gear. Comparisons made for validation with a base vehicle also show a good agreement between the base vehicle and the vehicle in this study. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Gearbox, engine, optimization, traction force, stability condition |
|
نویسندگان مقاله |
سیّد مسعود هاشمی | دانشگاه مالک اشتر
مسعود ترحمی | دانشگاه مالک اشتر
مسلم هوشیار | دانشگاه مالک اشتر
|
|
نشانی اینترنتی |
http://engineresearch.ir/browse.php?a_code=A-11-915-4&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
سامانه های جانبی موتور (رادیاتور، جعبه دنده و ...) |
نوع مقاله منتشر شده |
مطالعه پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|